SBS-zenders hoogst gezamenlijk marktaandeel sinds 2011

Het marktaandeel van SBS Broadcasting, bestaande uit tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica, zit dit voorjaar flink in de lift. In april steeg het marktaandeel van de zendergroep al met 1,5% naar 21,5% – en was vlaggenschip SBS6 de snelste groeier met 10% (vorig jaar 7,6%). In de maand mei is de groep verder doorgegroeid naar 22,2%. Dit is het hoogste maandgemiddelde sinds september 2011 en daarmee 2,5% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Hiermee is de SBS-groep de snelste stijger van de grote commerciële zenders. Terwijl de publieke omroep een daling liet zien van -5,8%. SBS6 weet veel kijkers aan zich te binden in de vooravond met Utopia. Met realityseries Andy&Melisa en Yolanthe wist de zender het marktaandeel op de vrijdagavond zelfs te verdubbelen. Uiteraard zorgde ook de uitzwaaiwedstrijden van het Nederlands elftal voor mooie cijfers. Net5 boekte succes met onder andere de finaleweek van MasterChef Holland, een sterke filmprogrammering en de Net5 series Dokter Hart en Grey’s Anatomy. Veronica’s Meimaand Filmmaand scoorde ook bijzonder goed.

Remko van Westerloo, Directeur TV en verantwoordelijk voor de drie televisiezenders:
“Met SBS6 gaat het de afgelopen maanden steeds beter door succesvolle programma’s als Celblok H, Sterren Springen en natuurlijk Utopia. Ook Veronica en Net5 doen het steeds beter. We kunnen met tevredenheid terugkijken op een solide voorjaar en maken ons nu op voor een volgende stap in het najaar met veel nieuwe programma’s waar we steeds enthousiaster over worden.”

Waardering
Uit een programmamonitoring van onderzoeksbureau InSites Consulting bleek al eerder dat maar liefst zes van de top 10 meest gewaardeerde Nederlandse programma’s van de commerciële partijen van SBS6 waren. Celblok H is het hoogst gewaardeerde Nederlandse programma van SBS6, kijkers waarderen de serie over de vrouwengevangenis met het rapportcijfer 7,6. Ook de zondagavondhit Undercover in Nederland en het ontroerende Kleine Baby’s Grote Zorg scoren heel goed in het onderzoek. Bij de vorige meting in het najaar van 2013 stonden er maar twee SBS6-programma’s in de ranglijst. De waardering van de tv-kijker en het gestegen marktaandeel zijn een duidelijk signaal dat de SBS-groep de weg omhoog weer heeft gevonden.

Veronica’s Meimaand Filmmaand
TV-zender Veronica heeft met de Meimaand Filmmaand records verbroken. Het lukte de zender deze maand een aantal maal om de derde grootste zender van het land te zijn. En zelfs één keer versloeg het Nederland 1 qua marktaandeel. In een interview met Adformatie zei Carter Duong, zendermanager Veronica, het al: “Film werkt nog steeds goed op tv”.
Veronica kan terugkijken op een uitstekende Meimaand Filmmaand. Gemiddeld haalde de zender een marktaandeel van 7,1%. Dit is een evenaring van het marktaandeel dat eerder in 2008 werd bereikt tijdens de filmmaand. Naast de TV-premières van succesvolle bioscoopfilms, wist Veronica ook goed te scoren met de herhaling van bioscoophit
Pirates of the Caribbean.

Over SBS Broadcasting
SBS Broadcasting B.V. (SBS) is een full media bedrijf met tv-zenders Net5, SBS6 en Veronica en VOD-platform KIJK.nl. Daarnaast maakt Veronica Uitgeverij onderdeel uit van SBS, dit is de uitgever van Veronica Magazine en Totaal TV. Verder heeft SBS een eigen productiemaatschappij, SBS Productions B.V. SBS is voor 67% onderdeel van Sanoma Media en voor 33% van Talpa.