Shopping Bag komt tot leven

Active Ants lanceert Basketpic™, een e-mail met daarin een foto van de artikelen die je kort daarvoor in de webshop hebt besteld en meteen daarna voor jou zijn verzameld uit de fysieke voorraad om daarna echt verstuurd te worden.

De lange stilte die doorgaans heerst tussen de orderbevestiging en de track & trace email wordt met Basketpic™ opgevuld op een persoonlijke, nuttige en geestige manier.

Bij Active Ants worden de hele dag door, tot 22uur ’s avonds, orders uitgeprint en verzameld voor meer dan 50 verschillende webwinkels. Vaak zijn orders één tot twee uur nadat ze online zijn besteld al verzameld en ingepakt. Tussen het verzamelen en inpakken van de order is er een weeg- en scancontrole moment. Indien de controle positief is wordt er van bovenaf een foto gemaakt van de ‘basket’ waarin de order is verzameld en deze wordt automatisch naar de eindconsument gemaild.

Active Ants ziet een aantal voordelen van deze innovatie: “allereerst is het een gimmick. Is het niet heel leuk om een uur na je bestelling een e-mail te krijgen met daarin een afbeelding van de artikelen die je binnenkort gaat ontvangen?”, aldus Jean Lahaye, managing partner van Active Ants en bedenker van Basketpic™. “Maar daarnaast heeft het ook een praktisch kant. Het fotobewijs wordt opgeslagen in onze klantendatabase. Wij verwachten dat consumenten minder snel zullen beweren dat ze één van de artikelen niet hebben gehad.

Maar fraudepreventie is duidelijk niet het hoofddoel van de communicatie. “Uiteindelijk hopen we dat onze opdrachtgevers, de webwinkels, er beter van worden. De e-mail is daarom uitgerust met buttons waarmee je de foto kan delen op social media. We hopen op die manier dat opdrachtgevers meer exposure krijgen voor hun webwinkel” besluit Jean Lahaye.

De webwinkel Planetxl.nl van eigenaar Jan Lukkien heeft proefgedraaid met het systeem. “We merken dat consumenten verrast zijn en het leuk vinden. We zien ook dat ongeveer 11% van de consumenten de ‘basket’ foto delen op social media. Dit is gratis extra reclame voor ons.” Aldus Jan Lukkien.

Over Active Ants
Active Ants, voorheen opererend onder de naam Alpak Shopservices, is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in Lopik dat werkt voor meer dan 50 verschillende webwinkels zoals Freshcotton.nl, Girav.nl, Planetxl.nl, Supersmart.com en Vpro.nl. Active Ants probeert steeds voorop te lopen met innovaties op e-fulfilment gebied die hun opdrachtgevers succesvoller kunnen maken.