Geplaatst door Webloyalty

Sint koopt cadeaus op het laatste moment

Bijna de helft van de Nederlanders koopt zijn Sinterklaascadeaus pas in de allerlaatste weken voor 5 december. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope onder 1.020 Nederlanders uitvoerde in opdracht van Webloyalty. Ruim een kwart van de respondenten start na de zomer al met inkopen en slechts 15 procent verzamelt het hele jaar door cadeaus.

Jongeren spannen de kroon voor wat betreft last minute aanschaf: bijna 70 procent van de 18- tot 24-jarigen gaat pas eind november op pad. Een klein gedeelte (ruim 7 procent) van de respondenten vertrouwt volledig op de beloftes van webshops en laat het koopmoment afhangen van de levertijden.

Verlanglijst niet onderschatten
Het verlanglijstje kent nog steeds veel waarde: voor één derde van de respondenten is de allerbelangrijkste voorwaarde dat het cadeau op het lijstje van de ontvanger staat. Daarnaast is het voor de respondenten belangrijk dat het cadeau past binnen het afgesproken budget (20 procent) en dat het cadeau nuttig en bruikbaar is (15 procent).

Online zoeken, offline kopen
Internet wordt volop gebruikt voor de oriëntatie op cadeaus. Zeker de helft van de respondenten bezoekt bijvoorbeeld een website om zich te verdiepen. Mannen doen dat vaker dan vrouwen: respectievelijk 56 procent ten opzichte van 45 procent. Opmerkelijk is dat een bezoekje aan de stenen winkel zo vlak voor 5 december ongekend populair blijft: maar liefst 70 procent koopt de presentjes aldaar.

Irritatie: duurdere producten
Shoppen voor Sinterklaascadeaus, zowel on- als offline, staat ook garant voor de nodige irritaties. Voor één op de vijf Nederlanders is de veronderstelling dat producten in de decemberperiode duurder zijn de grootste ergernis. Ook het niet nakomen van levertijden door webshops scoort hoog op de irritatie-barometer: maar liefst 15 procent vindt dit het vervelendst. De drukte in winkels en winkelstraten staat op de derde plek.

“De laatste maand van het jaar staat bol van de tradities en dat zien we ook terug in dit onderzoek. Gezellig even de stad in om cadeaus te kopen, hoort bij het decembergevoel”, stelt Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty. “Ondertussen zien we wel dat de rol van online toeneemt. Consumenten gebruiken het veelvuldig om zich te oriënteren en hier liggen dan ook kansen voor zowel on- als offline retailers. Het zou zeker geen overbodige luxe zijn om meer duidelijkheid en loyaliteit te bieden, gezien de grootste ergernissen. Online en mobile technologieën kunnen retailers daarbij helpen.”

Webloyalty is de straat opgegaan om mensen te vragen naar hun gedrag rondom het kopen van Sinterklaascadeaus. Klik op de afbeelding voor de video.

De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in onderstaande infographic. Klik op de afbeelding voor een hoge resolutie van de infographic.

Over Webloyalty
Webloyalty is dé e-commerce partner in Europa, actief in de loyaliteitsmarkt en #1 in spaar- en beloningsprogramma´s. Webloyalty ondersteunt grotere e-commerce partners in de retail- travel- en leisurebranche bij het bouwen van sterke en winstgevende relaties met hun klanten.

Partners van Webloyalty genereren door de samenwerking een extra inkomstenbron, terugkerende klanten, herhaalaankopen en extra klantwaarde. Klanten van Webloyalty partners worden als lid van het spaarprogramma beloond met aantrekkelijke kortingen en cashbacks.

Webloyalty is in 2007 gestart in het Verenigd Koninkrijk en inmiddels actief in Frankrijk, Spanje, Ierland, Brazilië, Turkije, Australië en Nederland. Dit jaar volt verdere internationale expansie. In 2011 is Webloyalty gefuseerd met Affinion Group, wereldwijd leider in customer engagement en loyaliteitsoplossingen.

Kijk voor meer informatie op www.webloyalty.nl of volg Webloyalty op Twitter @WebloyaltyNL