Geplaatst door Slimstock

Slimstock-community groeit en bloeit tijdens Klantendag 2016

“De Slimstock-community groeit, groeit u met ons mee?” Dat was het thema van de Nederlandse Klantendag die 17 maart plaatsvond in Baarn. Nieuw dit jaar waren de presentaties van klanten die praktijkervaringen deelden, maar ook openhartig over hun uitdagingen vertelden. Bezoekers gingen in groepjes aan de slag om samen tot oplossingen te komen.

De Slimstock Klantendag 2016 voor Nederland viel samen met de eerste, echte lentedag van het jaar. Op de terrassen van een zonovergoten Nieuw Kievitsdal in Baarn stonden de bezoekers tijdens de pauzes van de zon te genieten terwijl ze ervaringen uitwisselden met vakgenoten. De gesprekken gingen over Slim4 en over de nieuwe versie hiervan, maar vaker nog over voorraadmanagement in het algemeen en alles wat daar mee samenhangt. Aan het einde van de pauzes waren bezoekers vaak zo druk met elkaar in gesprek dat het de organisatie moeite kostte om iedereen op tijd de zaal in te krijgen.

Het evenement was dit jaar weer volledig volgeboekt: tijdens het plenaire ochtendprogramma was de zaal tot de laatste stoel bezet. “Naarmate onze klantenkring groeit, wordt het voor bedrijven steeds interessanter om bij dit soort evenementen aanwezig te zijn”, stelde CEO Eric van Dijk tijdens zijn welkomstwoord. “Je kunt tegenwoordig veel geld uitgeven voor adviezen van consultants, maar hier krijg je deze adviezen gratis. En dan ook nog van mensen met praktijkervaring.”

Veel aandacht was er voor de nieuwe versie van Slim4 die werd gedemonstreerd. “Zoals we tijdens onze vorige Klantendag al aankondigden is het in versie 4.7 nu mogelijk om te forecasten op basis van transactiedata”, stelde Chief Technology Officer Daan Majoor tijdens zijn update. “Met klantdata krijg je meer inzicht in trends en excepties en brengen we forecasting naar een nieuw level.” Tijdens de parallelsessies konden de bezoekers nader kennismaken met versie 4.7 en was er een speciale sessie over het gebruik van transactiedata.

Verhalen uit de praktijk

Voor het eerst dit jaar kwamen er naast de workshops gegeven door Slimstock-medewerkers ook klanten aan het woord: Blokker, Skantrae, Rensa, Kramp en Coulisse. Gedurende de 90 minuten die iedere sessie duurde, werd een kort overzicht gegeven van wat er binnen deze bedrijven zoal is bereikt op het gebied van voorraadoptimalisatie en op welke manier. Vervolgens gaf iedere presentator aan wat de uitdagingen zijn waar hij mee worstelt en gingen deelnemers in groepjes uiteen om hierover te discussiëren.

Eén van de klantsprekers was Rick Witteveen, International Operations Purchase Manager bij groothandel Kramp. Hij vertelde hoe zijn bedrijf het voor elkaar krijgt om dagelijks vijftien tot twintig-duizend orders uit te leveren en daarbij een servicegraad van 97,8% te realiseren. “We gebruiken onder andere een dubbele ABC-indeling voor het categoriseren van artikelen. Daarbij heeft iedere categorie zijn eigen stocking rules.”

Klanten helpen elkaar bij uitdagingen

Eén van de dilemma’s waar Witteveen momenteel mee kampt, is het wel of niet centraliseren van de inkoopfunctie. “Als je dit meer centraliseert, kun je efficiënter werken en betere contracten met leveranciers afsluiten, maar het heeft als nadeel dat je mogelijk kennis van lokale markten en toeleveranciers verliest.” Een aantal mensen in de zaal herkennen de problematiek en geven aan hoe zij hier mee omgaan. Witteveen zegt na afloop met diverse tips aan de slag te kunnen.

Aan het einde van de middag, als de klantsessies zijn afgelopen, verzamelt iedereen zich weer buiten op het terras voor de borrel. Ook hier gaan de discussies onverminderd door en schijnt de zon nog steeds. De Slimstock-community groeit en bloeit.

Over Slimstock

Slimstock is Europees marktleider in voorraadoptimalisatie met ruim 650 klanten en zo’n 20 vestigingen wereldwijd. In twintig jaar tijd is Slimstock uitgegroeid tot een belangrijke speler in de lokale en wereldmarkt, met klanten in elke sector waar voorraadoptimalisatie een grote rol speelt. Naast de software oplossing Slim4 voor forecasting, demand planning en voorraadoptimalisatie biedt Slimstock projectmatige ondersteuning en services.