Industry Wire

Snugger helpt ouders in jungle van kindermedia

Meer dan de helft van de Nederlanders bezit inmiddels een tablet en van de gezinnen met jonge kinderen heeft zelfs tweederde er een. Bijna de helft van de ouders vraagt zich echter af hoe ze kunnen bepalen of een app, spelletje of website geschikt is voor hun kind. Om ouders te helpen om in de jungle van miljoenen apps, spelletjes, films en boeken de beste kindermedia te vinden, heeft NBD Biblion de tablet-app Snugger ontwikkeld.

De app is bedoeld voor ouders en grootouders en hun (klein)kinderen tussen de twee en twaalf jaar, medewerkers van bibliotheken en docenten in het basisonderwijs. Hij is ontwikkeld in samenwerking met het Vakberaad Specialisten Bibliotheekwerk 0-18. Snugger werkt heel eenvoudig. Gebruikers kunnen in een profiel onder meer leeftijd en voorkeuren invullen, waarna de app de beste media selecteert. Ook kunnen ze handmatig zoeken in het aanbod aan kindermedia.

Het aantal tabletbezitters in Nederland nam vorig jaar toe tot bijna 7 miljoen. Inmiddels heeft 53 procent van de Nederlanders er een, zo blijkt uit cijfers van GfK. Het Iene Miene Media onderzoek uit 2013 van Mijn Kind Online laat zien dat van de gezinnen met kinderen tot zeven jaar tweederde een tablet heeft. In 2012 was dat nog eenderde van de gezinnen. Acht op de tien kinderen van vier tot zeven jaar speelt al regelmatig met de tablet. Een kwart van de ouders geeft zelfs aan dat hun kinderen al vanaf nul en één jaar voor het eerst de iPad gebruikte. Via de App store of Google Play zijn inmiddels miljoenen apps, spelletjes en andere media te downloaden. Daarom vraagt 56 procent van de ouders zich af of hun kind wel veilig online kan. 47 procent van de ouders kan niet goed bepalen of een website, app of spelletje goed is voor hun kind.

Wegwijzer
NBD Biblion wil hen helpen in hun zoektocht. Het beschrijft Snugger als een soort TomTom in de app-wereld. ,,Uit onderzoek blijkt dat er grote behoefte is aan een wegwijzer die ouders door de jungle van de kindermedia loodst,” zegt Mireille Boetje, Manager Marketing, Sales en Business Development van NBD Biblion.
In feite doet NBD Biblion hiermee voor ouders en kinderen, wat het ook al doet’ voor de Nederlandse openbare bibliotheken. Het levert jaarlijks miljoenen boeken, films. spelletjes en andere uitleenbare media aan bibliotheken en schoolmediatheken. De redactie beoordeelt die media jaarlijks in 20.000 onafhankelijke recensies. Dat doet ze nu ook voor kindermedia in de stores van Google en Apple. ,,Onze kracht is dat wij werken vanuit een maatschappelijk belang en onafhankelijk zijn,” aldus Boetje.

De app is geschikt voor iOS en Android tablets en is te downloaden via de App Store of Google Play. Er is een gratis versie beschikbaar en een betaalde versie, waarbij mensen een abonnement afsluiten en maandelijks updates ontvangen. Meer informatie: www.snugger-app.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht