Industry Wire

Social media ontploft over stroomstoring

De stroomstoring die vanmorgen delen van Noord-Holland trof, leidde ook tot een ware vloedgolf aan Tweets. In totaal werd er tussen 9.40 uur en 13.15 uur 22.588 keer de hashtag #Stroomstoring gebruikt.

Het totaal aantal tweets dat betrekking had op de stroomstoring was bijna 35.000. Op het hoogtepunt van de storing werden er zo’n 300 tweets per minuut verstuurd. Dat blijkt uit een analyse van de WebCare Company uit Amsterdam. Dit bedrijf monitort en analyseert voor grote bedrijven social media en is marktleider in Nederland op het gebied van webcare.

De eerste tweet over de stroomstoring was van @SophievdMeeberg om 9.38 uur. Hoewel er verschillende Twitteraars vragen stelde aan energiemaatschappijen, duurde het nog tot 11.13 uur voor Liander met een statement kwam. Nuon reageerde binnen een half uur op tweets van consumenten. Oxxio en Eneco kwamen ook binnen dat tijdbestek met een reactie.

Het sentiment was vanzelf overwegend negatief. En opmerkelijk genoeg kreeg Liander de meeste negatieve Tweets, terwijl het probleem juist voortkwam uit een defect in een hoogspanningsmast van Tennet. “Maar dat bedrijf  wordt veel minder genoemd”, zegt social media analist Youp Havermans van WebCare Company. “Mensen reageren eerst naar de bedrijven die ze kennen, zoals Nuon ( ruim 400 tweets en Liander ( 900 tweets).

Toch waren het niet de energiebedrijven die het meeste genoemd werden, die eer was weggelegd voor de NS. Bijna 2000 tweets hadden als onderwerp NS en stroomstoring.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht