Industry Wire

Geplaatst door Coosto

Sociale media helpen GeenPeil naar benodigde aantal stemmen

Eindhoven, 27-09-2015 – Dankzij GeenPeil gaan we komend voorjaar naar de stembus voor een referendum. GeenPeil verzamelde 450.000 handtekeningen, maakte GeenStijl zondagavond bekend. Ze hadden geen budget en uit onderzoek van social media analysetool Coosto blijkt dat er weinig aandacht was van traditionele media. Hoe verzamel je 450.000 stemmen met weinig budget en weinig free publicity?

Weinig free publicity
Er verschenen in de afgelopen week 147 berichten op online nieuwssites over GeenPeil, waarvan 22 van traditionele landelijke media. Dat is weinig omdat er afgelopen week 50.000 social media berichten over GeenPeil verschenen, dus het stond wel degelijk op de publieke agenda. In vergelijking met andere onderwerpen die vorige week in de publiciteit waren, Volkert en Volkswagen, is zichtbaar in de volgende afbeelding dat de verhouding sociale media en nieuwssites daar heel anders was:

http://coosto.com/files/Blog/geenpeilblog11.png

Rol van sociale media
De vraag rijst op: hoe zorg je er dán voor dat zoveel mensen tekenen? Enerzijds doordat het initiatief werd omarmd door enorm veel mensen die bereid waren het te delen met hun connecties op sociale media (16.710), waarvan velen met een groot bereik. Invloedrijke BN’ers waren massaal aan het twitteren over GeenPeil wat een enorm bereik opleverde. Zie hier de top-10 twitteraars met de meeste volgers die spraken over GeenPeil. (Saillant detail: 13 Kamerleden twitterden over het initiatief, maar 0 PvdA’ers, 0 VVD’ers en 0 bewindspersonen).

http://coosto.com/images/made/files/Blog/geenpeilblog2_700_451.png

Anderzijds heeft GeenPeil gebruik gemaakt van het enorme bereik van GeenStijl. Zij publiceerden zelf veel berichten op hun site en sociale media. Daarnaast was de thunderclap zeer succesvol. Dit is een standaardtweet waarvoor iedereen zich kan aanmelden en dat op een standaardmoment wordt verstuurd. Honderden mensen deden hieraan mee en dit leverde 2,4 miljoen twitterimpressies op. GeenPeil heeft hiermee bewezen dat het mogelijk is op eigen kracht het benodigde aantal stemmen binnen te halen. Voor een groot deel dankzij sociale media.

Uitgebreide reconstructie: http://coosto.com/nl/inzichten/blog/sociale-media-helpen-geenpeil-naar-benodigde-stemmen

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht