Sooqr.com neemt zoektechnologie Qweery over

Sooqr Search & Navigation (http://www.sooqr.com) heeft de technologie voor instant search en de handelsnaam van het onlangs failliet gegane Qweery overgenomen. Het Hilversumse technologiebedrijf richt zich al enige jaren met haar eigen zoektechnologie in Nederland op dezelfde klantengroep als Qweery en wil met deze mogelijkheid haar dienstverlening verder uitbreiden.

“We zijn niet direct voornemens om de Qweery-techniek te gaan gebruiken”, aldus Erik Keegstra, CEO bij Sooqr, “Voor ons is het een mogelijkheid om te kijken waar we onze techniek eventueel kunnen aanscherpen of uitbreiden. Onze eigen technologie en infrastructuur is wat mij betreft op dit moment het beste wat er te krijgen is, daar hebben we bijna drie jaar aan ontwikkeld met een geweldig team developers. Onze technologie onderscheidt zich door een combinatie van instant resultaat, hoge relevantie en goede beheersbaarheid. Bij Sooqr staan die producten, productgroepen of content bovenaan die belangrijk zijn. Een combinatie die over het op dit moment door geen enkel ander bedrijf wordt geboden.”

Internationale aspiraties

In Nederland timmert Sooqr al enige tijd hard aan de weg met haar conversie- en engagement- verhogende technologie. “Wij startten in 2011 met Phone House Nederland om de ultieme zoekmachine te maken om hun aanbod sneller en beter beschikbaar te maken. Zij gaven ons de ruimte om het product onder eigen vlag verder te ontwikkelen, daarna is het snel gegaan. Inmiddels verzorgen we search voor zo’n 70 webshops en die lijst groeit met de dag. Met name de introductie van onze extensie voor Magento heeft tot mooie resultaten geleid”, zegt Keegstra. Naast de markt voor e-commerce richt Sooqr zich ook op search voor uitgeverijen, grote weblogs en (semi-)overheid. Op dit moment onder meer voor het Pensioenfonds Metaal & Techniek, Tele2 Nederland, Z24.nl en de grote 3 marketingweblogs (Frankwatching, Marketingfacts en Emerce).

“Nederland is te klein voor ons; wij moeten het hebben van massa. Onze technologie en de systemen zijn klaar voor groei, we hebben het schaalbaar en robuust uitgevoerd. In Nederland worden we graag marktleider, maar onze ambities stoppen niet bij de grens. Wij willen de groei ook graag in het buitenland vinden. Meerdere buitenlandse partijen hebben we aangesloten via onze Magento extensie, dat aantal gaat de komende tijd alleen nog maar groeien. We gaan kijken wat we daar nog meer in het kader van maatwerk en consultancy kunnen doen.”

Roadmap

“De komende weken benutten we om klanten van Qweery op ons platform aan te sluiten. Parallel daaraan loopt bij ons de doorontwikkeling van het platform. We hebben op dit moment een nog steeds groeiende lijst met nieuwe functionaliteit die we toe willen gaan voegen aan ons systeem. Daar zijn we de komende 12 maanden nog niet mee klaar.“