Springest lanceert gratis learning management tool voor HR

Springest lanceert een gratis learning management tool voor het zoeken, boeken en evalueren van opleidingen. De publieke site, met meer dan 150.000 cursussen van 5.000 verschillende aanbieders in Europa, is voortaan gratis te personaliseren. Ruben Timmerman, oprichter en CEO: “Met dit product zorgen we ervoor dat HR meer inzicht krijgt in de opleidingsactiviteiten en leerbehoeften van medewerkers.”

Springest, de grootste opleidingsvergelijkingssite in Europa, lanceert een gratis learning management tool voor het zoeken, boeken en evalueren van opleidingen. Met Springest Go voorzien bedrijven hun medewerkers voortaan van één centrale plek waar cursussen en trainingen makkelijk te vinden zijn. De online leercatalogus in eigen huisstijl zorgt bovendien voor meer inzicht in alle opleidingsactiviteiten in de organisatie.

Springest Go is een SaaS-oplossing waarmee organisaties de processen rondom Human Resource Development kunnen automatiseren. Het nieuwe whitelabel platform biedt bedrijven de mogelijkheid om de publieke site, met meer dan 33.000 opleidingen in Nederland en 150.000 cursussen in Europa, gratis te personaliseren.

Ruben Timmerman, oprichter en CEO van Springest: “We ontvangen op dit moment ruim 300.000 bezoekers per maand die op zoek zijn naar een passende training of cursus. Van alle boekingen en aanvragen zien we dat ruim een derde op naam van een bedrijf of organisatie gebeurt. Veel bedrijven maken daardoor onbewust al gebruik van ons platform. Met dit nieuwe product zorgen we ervoor dat bedrijven een stap kunnen zetten om meer inzicht te krijgen in de opleidingsactiviteiten en leerbehoeften van medewerkers.”

Volgens Timmerman spreken veel HR professionals deze behoefte aan meer inzicht uit: “HR wil graag een overzicht van trainingen en cursussen die medewerkers willen volgen of hebben gevolgd. Voor grotere organisaties met meer dan 500 medewerkers is dit al gauw lastig bij te houden. Met Springest Go faciliteren we werkgevers, zodat zij op hun beurt medewerkers kunnen faciliteren om door te leren.”

De eerste signalen van een aantrekkende economie maken het nu noodzakelijk dat organisaties zich actief inzetten voor behoud en optimalisatie van talent. Ook de toenemende complexiteit van het werk maakt investeren in leren een ‘must’.

“Ons laatste onderzoek in samenwerking met NIDAP onder 3.000 professionals wees uit dat veel werknemers de opleidingsmogelijkheden bij hun werkgever nog niet duidelijk vinden. Daardoor gaan zij zelf op zoek naar leermogelijkheden en dat zorgt ervoor dat HR niet altijd een totaalbeeld heeft van opleiding en ontwikkeling in de organisatie”, aldus Timmerman.

De tool maakt het makkelijker medewerkers te ondersteunen bij hun zoektocht naar een passende opleiding. Zij kunnen onder andere reviews van opleidingen raadplegen en lijsten met interessante trainingen bijhouden en delen.

Bedrijven als Aegon, Stork en Vattenfall maken al gebruik van Springest Go in de eerder gelanceerde betaalde variant. Deze versie biedt ook de mogelijkheid preferred suppliers en interne opleidingen toe te voegen, approval flows in te stellen en uitgebreidere managementrapportages uit te draaien. Meer dan 50.000 medewerkers in Nederland, België, Duitsland en Engeland hebben inmiddels toegang tot opleidingsdata via Springest bij hun werkgever.

De introductie van e-HRM, in welke vorm dan ook, kan pas slagen als de mensen die het gaan gebruiken er de voordelen van inzien. Volgens Timmerman is de draagkracht voor Springest Go vaak evident: “Vanwege het totaaloverzicht, het gebruiksgemak en onze ranking wordt onze site in de meeste gevallen al gebruikt door medewerkers van een grotere organisatie.”