Staatsloterij maakt foute claim, aldus startup Crowdlottery.com

Staatsloterij maakt foute claim, er is wel degelijk een loterij die meer uitkeert dan de staatsloterij. Wat betreft Jasper Versteege, de Nederlandse oprichter van CrowdLottery.com, de startup onder de loterijen, maken ze de fout om de enige écht transparante loterij die bijna 100% van de inleg uitkeert, te vergeten in hun vergelijking.

De Staatsloterij heeft de afgelopen week het boetekleed aangetrokken door te zeggen dat het bedrijf niet duidelijk heeft gecommuniceerd richting haar klanten en vanaf nu meer transparantie gaat nastreven. Saillant detail is dat de Staatsloterij tegelijkertijd ook stelt dat ze van alle loterijen het meeste uitkeren: minimaal 60% van de inleg. Wat betreft Jasper Versteege, de Nederlandse oprichter van CrowdLottery.com, het nieuwe bijtertje onder de loterijen, maken ze de fout om de enige écht transparante loterij die bijna 100% van de inleg uitkeert, te vergeten in hun vergelijking.

Dat dit bijtertje geen eendagsvlieg is, bewijst het verhaal achter Crowdlottery.com. Als single-founder zonder team heeft Jasper vele hordes moeten nemen. Zo is het vergunningstraject voor een loterij tijdrovend en duur, zien banken je liever gaan dan komen en staan investeerders vanwege het filantropische karakter niet in de rij. Toch is het allemaal gelukt! De vergunning is rond, er is € 250.000 aan financiering opgehaald, er zijn al bijna duizend gebruikers en de loterij heeft al 108 Lucky Ones (winnaars) voortgebracht.

Twee jaar geleden begon ’s werelds eerste crowdloterij nog onder de naam Winner Takes All. Nu, na een lange en uitgebreide testfase, is CrowdLottery.com klaar om de wereld te verenigen als eerste 100% transparante loterij.

100% écht transparant

Crowdlottery.com is 100% transparant en dat is ongewoon in een door overheden beschermde loterijmarkt. De werking is simpel: iedere speler legt 1 euro in de pot, en elke week trekt Crowdlottery.com één crowd member die de volledige pot met geld krijgt. Alles wat er inkomt, gaat er ook weer uit. Er blijft niets van de inleg aan de strijkstok hangen.

Jasper Versteege: “Als Social Enterprise wil CrowdLottery.com natuurlijk wel kostendekkend zijn, daarom vragen wij een keine administratie-fee bovenop de inleg. Hierdoor is het voor de speler compleet duidelijk wat de kosten zijn. Daarnaast gaat 50% van onze winst naar het goede doel, dus we worden er allemaal beter van. En als de crowd echt groot wordt kunnen we de kosten nog verder omlaag brengen!”

Per lot wordt er € 0,15 aan administratiekosten in rekening gebracht. Dat geld wordt gebruikt voor het in de lucht houden van de site, development, marketing, en voor de overheadkosten. Afhankelijk van hoe je er naar kijkt wordt er dus 100% of 87% uitgekeerd, hoe dan ook het hoogste uitkeringspercentage ter wereld. Bij traditionele loterijen zijn de administratie- en marketingkosten onduidelijk en ligt de ticketprijs vaak een stuk hoger.

Jasper Versteege: “Een trekking is niet ingewikkeld, dus waarom zou je als speler een paar euro per trekking aan de operator geven? Zodat ze belachelijke bedragen aan zichzelf en aan marketingcampagnes kunnen besteden? Voor een transparant model, met hogere uitkeringspercentages, betere kansen, lagere kosten en de mogelijkheid om een deel van je winst met een zelf gekozen goed doel te delen, moet er in deze ondoorzichtige markt veel te winnen zijn.”

Power to the crowd

Hoe meer mensen er meedoen, hoe groter de pot, hoe groter de bijdragen aan het goede doel en hoe meer blijdschap we met z’n allen kunnen verspreiden. De groei van het platform vindt vrijwel geheel plaats via mond op mond reclame. Veel leden worden ambassadeurs van loterij en nodigen vrienden en familie uit vanwege het feit dat het zo’n compleet transparant concept is, je voor slechts € 1,00 per week mee doet, en het feit dat je voor een zelfgekozen goed doel kunt spelen. Dat iedereen die een nieuw lid aanbrengt vier gratis tickets krijgt, helpt daar natuurlijk ook wat bij.

Ondanks alle grote uitdagingen, is er voor CrowdLottery.com één belangrijke constante. Al twee jaar vindt er elke donderdag om 13.00 uur CET een trekking plaats. Het aantal unieke deelnemers is inmiddels gestegen tot ruim boven de 900. Daarvan doet er op dit moment 30% actief mee aan de loterij. Dat is een ongekend hoge retentie. Op de website en de Facebookpagina zijn al ruim 100 video’s gepost van dolgelukkige winnaars uit Nederland, Zweden, Letland, Griekenland, Engeland en Finland. Crowdlottery.com richt zich op de wereldwijde consument die mee wil doen aan een 100% transparante loterij. Geluk moet je delen.

Jasper: “Met de lancering van de nieuwe naam CrowdLottery.com, de optie om voor een goed doel te spelen, en de steun van 120 investeerders verwachten wij dat het aantal leden snel zal toenemen.”

Jasper Versteege: “We verwachten een grote stijging te zien in het aantal deelnemers dankzij de nieuwe naam, de mogelijkheid om voor een goed doel naar keuze te spelen, en daknzij de steun van de 120 investeerders die achter het project staan. ”

De gecrowdfunde Crowdloterij

Het is als start-up vaak lastig om geld op te halen bij investeerders. Als internationaal georiënteerde loterij met een filantropische inslag is dat nog een stuk lastiger. Toch is het CrowdLottery.com gelukt om € 250.000 op te halen. Deels via een succesvolle crowdfunding campagne (via Funded By Me), maar ook dankzij een angel, familie en vrienden die geld hebben gegeven in ruil voor aandelen.”

Jasper Versteege: “Die support en dat vertrouwen komt grotendeels voort uit het feit dat het model van CrowdLottery.com zo simpel en transparant is. Bovendien sluit het aan op de dieperliggende trends in de maatschappij: meer transparantie, samen delen en een afkeer tegen de ‘graaicultuur’. De wereld verdient een transparante loterij!”

Over Jasper Versteege:

Jasper Versteege studeerde zowel Economie als Filosofie omdat hij het beste uit beide werelden wilde combineren; het begrijpen van de wereld / markt en die kennis gebruiken om de wereld beter te maken. Het is zijn droom is om filantroop te zijn en de wereld in één eerlijk en transparant spel (CrowdLottery.com) te verenigen om zo betere kansen voor iedereen te kunnen creëren.

“Ik geloof dat we met z’n allen een positieve impact op de wereld kunnen hebben als we de kracht van de massa op een transparante manier weten in te zetten. Het voelt gewoon ontzettend goed om met CrowdLottery.com een tool aan de wereld aan te bieden, waarmee we met z’n allen blijdschap en geluk kunnen delen op een eerlijke en transparante manier terwijl de spelers ook nog voor een zelfgekozen goed doel kunnen spelen, als ze dat willen. Dat geloof heeft mij de afgelopen jaren op de been gehouden. Dat ik daarmee nu halverwege ben, is voor mij echt een overwinning en het bewijs dat het gewoon kan. Nu de andere helft nog :-).”

Wil je ook onderdeel zijn van de gelukkigste crowd ter wereld? Meld je nu aan op crowdlottery.com. De eerste 600 crowdmembers krijgen 4 gratis bonus tickets!