Industry Wire

Geplaatst door Acato

Start­up mentaliteit meets corporate ervaring

Na 15 jaar gestaag te zijn gegroeid diende zich voor internetbureau Acato een volgende ambitie aan. Een grote stap in nieuwe richting. Reden voor oprichters Gijs van den Boom en Lodewijk van der Meer om op zoek te gaan naar versterking van het management en op aandeelhoudersniveau.

Lodewijk: ”Acato zet online oplossingen neer die effectief zijn en die je met plezier gebruikt. Dat lukt heel goed en dan krijg je steeds meer enthousiaste opdrachtgevers. Je ziet je club groeien naar 25 man en dan merk je steeds vaker dat je vooral de boel aan het managen bent, terwijl er zoveel meer mooie ontwikkelingen zijn waar je iets mee wil!”

Geen branche is zo in beweging als de internetbranche. Gijs vervolgt: “Iets ontwerpen en bouwen voor internet kan inmiddels iedereen. Wij willen een stap verder gaan en het online kanaal inzetten om je business model beter te laten werken. Dit doen we door de start­up mentaliteit ook bij grotere organisaties in te zetten. Dat doe je niet zomaar: je hebt hiervoor zowel hands on skills als strategische tools nodig. Soms kan het duizelen van de hippe termen als ux, lean, agile en growth hacking. Als je voorbij het bumperstickerniveau wil, moet je naast inhoud ook een extreem goed gevoel voor de dynamiek van een corporate hebben. Voor dat laatste zochten we ervaring van buiten.”

Lodewijk: “En dat is nog niet zo eenvoudig: waar vind je iemand die alle ins en outs van die wereld kent, die dat avontuur aan wil en waarmee het ook nog klikt op vlak van cultuur en werkwijze. Daar heb je scherpe mensen voor nodig.” Acato schakelde daarom Marktlink in voor de zoektocht naar de juiste persoon en later de onderhandelingen.

Niet meer van hetzelfde dus, maar het samenbrengen van deze “best of both worlds” is het motto. Jan Dijkmans van Marktlink: “Toen MBI­kandidaat Valentijn de Jong zich meldde begon er direct een belletje te rinkelen. Hij kende een indrukwekkende internationale carrière bij onder andere De Lage Landen (Rabobank Groep), waar hij onder meer global head of innovation was. In die hoedanigheid had hij al veel te maken met start­ups en het vermarkten van nieuwe concepten.”

Valentijn: “Ik ben bewust op zoek gegaan naar een bedrijf als Acato. Uit mijn ervaring weet ik dat grote corporates moeite hebben om het online kanaal echt effectief in te zetten, je ziet oude patronen, er wordt een te log project opgetuigd en te traag gemanaged. Aan de andere kant zijn belangen natuurlijk gigantisch, de kunst is dan om de energie vanuit de agile aanpak en de ‘young and the bright’ te combineren met mijn ervaring binnen de corporate structuren. Binnen Acato hebben we deze jonge mensen en de effectieve tools in huis om grote organisaties te helpen bij de huidige digitaliseringsslag.”

“Het is mijn ambitie om enerzijds organisch te groeien en snel de stap naar 40 à 50 medewerkers te maken, voor een belangrijk deel op onze tweede vestiging in Utrecht. Anderzijds zetten we de lijn door om een online ­partner van onze opdrachtgevers te zijn waarbij we niet een traditioneel project doen voor de korte termijn maar een lange termijn partnership nastreven waarin we samen successen delen. Co­creatie en alternatieve samenwerkingsvormen gaan daarbij leidend zijn.”

In de nieuwe situatie is Valentijn grootaandeelhouder geworden en is hij operationeel eindverantwoordelijk. Gijs en Lodewijk richten zich op de inhoudelijke ontwikkeling en nieuwe business modellen. De Jong: “Het online kanaal wordt voor elk bedrijf nóg belangrijker. Om daar gebruik van te maken is een andere manier van ondernemen noodzakelijk, noem het een attitude. Vanaf dag één vertelden de medewerkers van Acato mij dat het een fantastische plek is om te werken en jezelf te ontwikkelen, ik weet inmiddels dat het echt zo is! En dat is belangrijk want voorwaarde voor verder succes en groei van Acato is uiteindelijk het succes en groei van haar mensen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht