STOOF & SBCM ontwikkelen e-learning voor duurzame participatie

STOOF, Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche, en SBCM, A&O-fonds sociale werkvoorziening, hebben gezamenlijk de e-learningmodule ‘Aan de slag blijven’ ontwikkeld. Adriana Stel, directeur STOOF: “Deze module gaat op een laagdrempelige manier de flexkracht helpen om duurzamer aan het werk te blijven.” Huib van Olden, voorzitter SBCM, vult aan: “Hiermee willen we zoveel mogelijk arbeidsgehandicapten zo lang mogelijk aan het werk houden. Hen een betere basis bieden om te kunnen (blijven) participeren op de arbeidsmarkt.”

De e-learningmodule bereidt de flexkracht of arbeidsgehandicapte beter voor op het werken bij een werkgever. Het helpt de medewerker bijvoorbeeld de ongeschreven regels op de werkvloer beter te doorgronden. Arbeidsgehandicapten kunnen de module doorlopen via de gratis portal www.oefenen.nl/sw. Flexorganisaties kunnen via de STOOF-site www.stoof-online.nl de module beschikbaar stellen aan hun flexkrachten. De module is vanaf 23 april beschikbaar.

Laagdrempelige hulp bij ongeschreven regels op de werkvloer
De focus in de module ligt op het langdurig ‘aan de slag’ blijven van medewerkers. Het kunnen omgaan met ongeschreven regels op de werkvloer staat hierbij centraal. Een voorbeeld hiervan is de omgang met collega’s en leidinggevenden. Arbeidsgehandicapten hebben hiervoor vaak meer begeleiding nodig. Ook blijkt dat een groot aantal flexkrachten hier moeite mee heeft. Door de inzet van de module is minder tijd nodig voor begeleiding.

De module kan ingezet worden bij de start van een (uitzend)baan, gedurende het werkverband, op het werk en thuis. Flexwerkers en arbeidsgehandicapten kunnen ‘Aan de slag blijven’ zelfstandig doorlopen. Flexorganisaties en bedrijven uit de sociale werkvoorziening ontvangen extra materiaal dat zij kunnen gebruiken in gesprekken met de medewerker. Het extra materiaal bevat bijvoorbeeld een handreiking over omgaan met conflicten en emoties op de werkvloer.

Inzicht in de beste manier van handelen
In de module krijgen de medewerkers met behulp van filmpjes en situatieschetsen inzicht in de manier waarop zij het beste kunnen handelen in verschillende situaties. In de module is er aandacht voor jezelf presenteren, plezierig werken, samenwerken, omgaan met elkaar, professioneel gedragen en werken en omgaan met veranderingen. Ieder thema is weer onderverdeeld in vijf kleine leseenheden zodat deze behapbaar zijn voor de medewerker. De inhoud is volledig afgestemd op en getest door de doelgroepen.

Over STOOF en SBCM
Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) is het scholingsfonds voor de flexbranche. STOOF stimuleert, initieert en financiert opleidingen voor flexibele en vaste medewerkers binnen de flexbranche en wordt paritair bestuurd door: ABU, CNV Dienstenbond, FNV Bondgenoten, LBV, NBBU en De Unie.
SBCM is het arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voor de sector sociale werkvoorziening. Het fonds richt zich met al zijn activiteiten op het verkrijgen en behouden van passend, zo regulier mogelijk en duurzaam werk voor arbeidsgehandicapten. SBCM wordt bestuurd door werkgevers- en werknemersorganisaties uit de sector: VNG, Cedris, Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak.