Geplaatst door Stuvia

Studenten verdienen half miljoen met verkoop samenvattingen

Studentenmarktplaats Stuvia keerde in 2015 meer dan €500.000 uit aan student-auteurs

AMSTERDAM – Stuvia, een marktplaats voor het kopen en verkopen van samenvattingen en aantekeningen, heeft in 2015 ruim 500.000 euro aan hun student-verkopers uitgekeerd. De topverkoper verdiende in 2015 maar liefst €7.349 aan de verkoop van haar samenvattingen.

Samenvattingen betalen studie en vakantie’s
De verdiensten van de bijna 14.000 verkopers op het platform variëren van een paar tientjes per maand tot duizenden euro’s per jaar. Eén van de grootverdieners op Stuvia is Angela Jans (22), masterstudente Rechtsgeleerdheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij heeft al meer dan 5.000 euro verdiend met de verkoop van haar samenvattingen: ‘Ik heb wel eens gehad dat ik ‘s ochtends op Stuvia inlogde en zag dat ik in één nacht wel voor 80 euro aan samenvattingen had verkocht!’. Al haar inkomsten zet ze opzij voor haar studiekosten en leuke stedentrips, vertelt ze verder. ‘Tijdens een drukke tentamenperiode kan ik tot wel 600 euro per maand verdienen en dat maakt het voor mij mogelijk naar Londen, Valencia, Wenen of Boedapest te reizen’.

Dubbel zoveel uitgekeerd
Terwijl Stuvia in 2014 ruim 265.000 euro uitkeerde aan studenten, verdienden alle studenten in 2015 bij elkaar genomen ruim 500.000 euro met de verkoop van documenten. ‘Stuvia is inmiddels een welbekend begrip geworden onder studenten‘, vertelt Jaap van Nes, een van de oprichters van Stuvia. ‘Er komen elke dag honderden nieuwe samenvattingen bij en dat betekent dat steeds meer studenten het juiste studiemateriaal kunnen kunnen vinden en dit vervolgens kopen. Aangejaagd door deze verdiensten worden verkopers weer aangespoord nieuw materiaal te produceren. Zo is het cirkeltje rond’.

Ook de wetswijziging betreft studiefinanciering, waarbij het oplopen van studievertraging extra kosten met zich mee brengt, speelt een rol. ‘Studenten zijn absoluut bereid een paar extra euro neer te tellen voor een optimale voorbereiding voor het tentamen om studievertraging te voorkomen’, aldus Jaap van Nes.

Amsterdamse studenten en studie Rechten profiteren het meest
Stuvia telt inmiddels meer dan 155.000 samenvattingen, allemaal geschreven door studenten zelf en onder hun naam te koop aangeboden. Verreweg de meeste verkochte documenten in 2015 zijn geschreven door studenten uit Amsterdam (174.000 euro), met Groningen (68.000) en Utrecht (42.000 euro) op nummer twee en drie. Samenvattingen voor grote ‘alfa en gamma studies’ blijken het meeste op te brengen. Mijlenver bovenaan de lijst prijken de studies Rechtsgeleerdheid en HBO-Rechten, gevolgd door Psychologie, Bedrijfskunde en Sociaal Pedagogische Hulpverlening.

Over Stuvia
Stuvia bestaat sinds april 2011 en is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal platform. Steeds meer studenten verdienen hun geld met het verkopen van samenvattingen. Het platform wordt door ruim 250.000 studenten gebruikt en dit aantal neemt dagelijks met honderden nieuwe leden toe. Stuvia is op dit moment actief in Nederland, België, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Zuid-Afrika. Hiermee slaat het platform internationaal een brug tussen studenten en stimuleert de onderlinge kennisdeling.

—EINDE PERSBERICHT—

Noot voor de redactie
Het is mogelijk om in contact te komen met één van onze topverkopers. Hiervoor kunt u contact opnemen met onderstaande persoon.

Jaap van Nes (mede-oprichter)
jaap@stuvia.com / 0627435766