Geplaatst door HvA

Succesvolle samenwerking Cisco en MediaLAB HvA krijgt award

Op dinsdag 3 november vond voor de tiende keer de uitreiking van de Computable Awards plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Cisco won de award voor ICT-infrastructuurleverancier van het jaar voor hun samenwerking met het MediaLAB van de Hogeschool van Amsterdam, onderdeel van de samenwerking Amsterdam Creative Industries. ‘Wat wij ontvangen van Cisco is meer dan een infrastructuur,’ aldus labcoördinator Gijs Gootjes, ‘wij krijgen kennis en energie: een drive.’

Computable Awards voor Cisco en MediaLAB
Binnen het MediaLAB werken interdisciplinaire teams van studenten en onderzoekers aan innovatieve en interactieve mediatoepassingen in opdracht van bedrijven. Begin 2015 tekenden Cisco en het MediaLAB een contract, waarmee Cisco zich voor drie jaar aan het MediaLAB heeft verbonden als Lab Industry Leader. Door de samenwerking met Cisco is het MediaLAB gekoppeld aan een toonaangevend bedrijf in het werkveld. Het MediaLAB is opgericht aan de Hogeschool van Amsterdam, en valt inmiddels onder het Amsterdam Creative Industries Network, een samenwerking tussen de HvA, Inholland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Schoolvoorbeeld van publiek-private samenwerking

Volgens Rob de Wildt, directeur Public Sector van Cisco, zijn de projecten met de HvA ‘een fantastische manier om innovatie, technologie en kennis te bundelen. Studenten maken onze producten toepasbaar en waardevol.’ Dit bevestigde de jury van de Computable Awards. Zij gaven aan dat er ‘sprake is van een schoolvoorbeeld van publiek-private samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.’

De samenwerking Cisco en de Hogeschool van Amsterdam is ontstaan na enkele succesvolle projecten in het Indiase Bangalore. Zowel een team studenten in Bangalore als een team in Amsterdam onderzocht hoe ze de veiligheid van vrouwen in het openbaar konden verbeteren door middel van digitale media en elektronica.

Inmiddels is de samenwerking van Cisco met de HvA uitgebreid naar Amsterdam Creative Industries, een samenwerking tussen de HvA, Inholland en de AHK. De aankomende drie jaar bouwt het internationale project ‘Design Across Cultures’ verder op deze  samenwerking door de infrastructuur van Cisco en het designprogramma van het MediaLAB te combineren. Een aantal wereldsteden wil zich hierbij aansluiten.

Genomineerden

Cisco en het MediaLAB mochten tijdens de avond van de Computable Awards als eerste het podium betreden om hun prijs in ontvangst te nemen. Naast Cisco waren Huawei, Switch Datacenters, LeaseWeb en Amsterdam Internet Exchange genomineerd in de categorie ICT-infrastructuurleverancier. Tijdens de avond ontvingen in totaal negentien projecten en bedrijven een Computable Award.