SURFnet bereidt jonge meiden voor op carrière in ICT en techniek op Girlsday 2014

Utrecht, 23 april 2014 – Twintig meisjes van de Aboe Da’oedschool uit Utrecht zullen op 24 april in het kader van Girlsday 2014 een bezoek brengen aan SURFnet. Girlsday is een landelijk evenement waarbij duizenden meisjes in de leeftijd van 10 tot 15 jaar kennismaken met de fascinerende wereld van bètawetenschap en technologie. Bij uiteenlopende technische bedrijven en (hoger onderwijs-)instellingen door heel Nederland vinden op Girlsday activiteiten plaats. Een recordaantal bedrijven en meisjes doet dit jaar mee: 305 bedrijven laten ruim 8.400 jonge meisjes kennismaken met bètawetenschappen, techniek en ICT.

SURFnet biedt op Girlsday voor de meiden uit Utrecht een programma waarin ze via een mobiele speurtocht kennismaken met wat het internet is en welke technische activiteiten SURFnet uitvoert. Ook gaan ze speed-daten met vrouwelijke medewerkers van SURFnet en praten over hun werk bij een technisch bedrijf als SURFnet. Op deze manier hoopt SURFnet de blik van deze meisjes op techniek te verbreden en te laten zien dat werken bij een technisch en ICT-georiënteerd bedrijf juist ontzettend leuk en uitdagend is.

VHTO
Girlsday is een initiatief van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek. Nederland heeft meer bèta-, ICT- en technische studenten nodig. VHTO organiseert daarom samen met scholen en bedrijven diverse activiteiten om ook meisjes te interesseren voor bèta, techniek en ICT. Door diverse inspanningen van VHTO, overheid, onderwijs en bedrijfsleven kiezen steeds meer Nederlandse meisjes in het voortgezet onderwijs voor exacte vakken. Ook het aantal vrouwelijke bèta/technische studenten neemt toe ten opzichte van het vorige collegejaar: in het hbo met 20 procent en in het wo met 14 procent. Maar het tekort aan goed opgeleide bèta’s, technici en ICT-ers is zeker nog niet opgelost. Aandacht hiervoor blijft nodig, met name ook in het vmbo en mbo. Steeds meer bedrijven zien het nut en de noodzaak om meisjes vroegtijdig te interesseren voor bèta/techniek en ICT, gezien het grote aantal bedrijven dat de deuren opent tijdens Girlsday 2014.

——-

Over SURFnet
SURFnet zorgt dat onderzoekers, docenten en studenten eenvoudig en krachtig samen kunnen werken met behulp van ICT. SURFnet verbindt daartoe ICT-diensten, wetenschappelijke instrumenten en mensen met behulp van vertrouwde en verbindende ICT-infrastructuren. Daarnaast ontwikkelt en beproeft SURFnet innovatieve ICT-diensten om te laten zien wat mogelijk is. SURFnet maakt onderdeel uit van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs en onderzoek. Meer informatie over SURFnet.