Geplaatst door Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org deelt kennis over de grens

Thuiswinkel.org heeft tijdens de Webwinkel Vakdagen haar nieuwe kennisplatform ‘EcommerceWiki’ gelanceerd. Het doel van het platform is om internationaal (e-commerce)kennis te delen. Het platform is een initiatief van de Ecommerce Foundation en wordt uitgevoerd in samenwerking met Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retail, en haar nationale e-commerceverenigingen.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org vertelt: ‘De online markt verandert razendsnel. We winkelen bijna allemaal online en kopen steeds vaker over de grens. We zien een concentratie in de markt met veel grote, buitenlandse spelers die online de Nederlandse markt betreden. Om als Nederlandse retail te overleven moeten we niet alleen met onze handel over de grens, maar ook binnen een internationaal netwerk kennis halen én brengen. Door samen te werken, kunnen we ook als klein land grootse prestaties leveren.’

Iedereen kan bijdragen

Richard van Welie, chief editor van EcommerceWiki: ‘Er zijn heel veel nieuwssites en blogs over e-commerce, maar concrete stappenplannen, templates en best practices zijn vaak alleen in boeken te vinden. Nadeel van deze boeken is dat ze al verouderd zijn als de inkt nog nat is.’

Iedereen kan eenvoudig meewerken aan de Engelstalige EcommerceWiki en roem vergaren door het plaatsen van content. Van Welie: ‘Net als bij Wikipedia kun je zelf teksten bewerken en toevoegen. Op die manier zorgen we ervoor dat informatie zo specifiek en actueel mogelijk blijft. We roepen iedereen met kennis van e-commerce op om mee te schrijven aan de Wiki, om zoveel mogelijk kennis te bundelen. Alleen zo kunnen we de branche samen naar een hoger niveau tillen.’ Professionals van bedrijven als de Boston Consulting Group, Capgemini en PwC bewaken als curatoren de structuur en kwaliteit van de content. ‘Als mensen continu kunnen blijven leren, stimuleert dat ook de groei in hun organisatie’, aldus Mieke Veldhuis, CSO van Bugaboo International. ‘Het begint daarom allemaal bij het beschikbaar stellen van de juiste kennis.’ Er valt dus veel te winnen. Als schrijver op de EcommerceWiki maak je zelfs kans om mee te gaan op de ShoppingTomorrow-studiereis naar het beroemde Silicon Valley.

Meer dan 40 topics uitgelegd op drie kennisniveaus

De bètaversie van EcommerceWiki bevat nu al meer dan 40 onderwerpen, variërend van cross-border e-commerce, e-mailmarketing en search engine optimization tot online betalen, fraude- en risicomanagement en online belastingen. Elk onderwerp kent drie niveaus: basis, gevorderd en expert. De kennis is daarmee voor iedereen toegankelijk, van de stagiair die wegwijs wil worden in de e-commerce basics tot de ervaren ondernemer die zijn fysieke winkels en online kanalen beter wil verbinden.

Thuiswinkel.org is de eerste nationale vereniging die vanuit Ecommerce Europe start met de EcommerceWiki. De website is nu dan ook nog een bètaversie en wordt de komende maanden sterk uitgebreid, zowel functioneel als met meer content. Zusterassociaties in België, Zwitserland en Italië zullen snel volgen en ook e-commerceverenigingen uit Amerika, Australië en Hong Kong hebben hun medewerking toegezegd.