Industry Wire

Trendpresentaties in Amsterdam over de nieuwe tijdsgeest

Naar aanleiding van enkele verzoeken omtrent de huidige en toekomstige ontwikkelingen van de samenleving, heeft de marktonderzoeker Klaus van den Berg een visuele presentatie vervaardigd over de veranderende tijdsgeest. Hij zal hierover trendlezingen geven tijdens besloten ledenbijeenkomsten van twee verenigingen in Amsterdam. Op 8 april a.s. is hij uitgenodigd bij de Koninklijke Industrieele Groote Club. Ook spreekt hij op 19 juni a.s. tijdens de themamiddag ‘Kwalitatieve onderzoekers: Trendwatchers of trendonderzoekers?’ van de vakvereniging MOA, ‘center for information based decision making & marketing research’.

Met zijn trendpresentatie reist Van den Berg langs in het oog springende trendsetters, hipsters en ‘early minorities’ in West-Europa. Hij visualiseert de overkoepelende megatrends van de zich vormende informatie-samenleving. Activerende maatschappelijke betrokkenheid wordt door hem gesignaleerd als nieuwe verbinding tussen verschillende generaties en doelgroepen. Innovatieve vormen van ‘co-branding’ op basis van het nieuwe delen in de ‘sharing economy’ van de toekomst komen aan bod. Tevens toont hij de nieuwe route van ‘advertising’ naar ‘artvertising’ binnen de creatieve industrie met toonaangevende voorbeeldcases vanuit Europa voor de wereldmarkt.

Van den Berg: “Sinds het uitbreken van de crisis bespreken experts, professionals, burgers en consumenten in mijn trendonderzoeken het heden als een overgangsperiode naar de nieuwe tijd. De verwachtingen over de nabije toekomst in de komende vijf jaar kunnen worden samengevat als een digitale belofte van informatiedeling met zowel voordelen als nadelen, waarbij privacy een steeds belangrijker thema wordt. Opvallende nieuwkomer binnen het actuele trendspectrum is de herwaardering van het verleden als een veilige, emotionele thuishaven en als een zeker kompas op de woelige baren van de digitale en mobiele tijdsgeest. Branding Heritage wordt dé nieuwe trend voor mensen, merken en organisaties die de hoofden en de harten willen gaan blijven boeien en binden voor de langere termijn.”

De presentatie is een snelle trend-update van 15 minuten. Klaus van den Berg heeft het copyright van alle beelden in de trendpresentatie. De trendpresentatie is op aanvraag ook beschikbaar voor opdrachtgevers, organisatoren van bijeenkomsten en journalisten die aandacht willen besteden aan de nieuwe tijdsgeest in de komende jaren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht