Industry Wire

Turn voorspelt data-gedreven en programmatic advertisingtrends voor 2015

Amsterdam, 26 november 2014 – Programmatic maakte in 2014 al enorme stappen, en nu wijst onderzoek van IAB uit dat 89% van de uitgevers, adverteerders en bureaus in Europa denkt dat programmatic trading ook de toekomst van digitaal adverteren flink zal beïnvloeden.

Dat betekent echter niet dat leveranciers van programmatic in 2015 op hun lauweren kunnen rusten. Marketeers hebben juist in het komende jaar de kans om creatieve, strategische en sterk gepersonaliseerde campagnes te ontwikkelen. Daarbij worden ze geholpen door innovaties en de interpretatie van waardevolle informatie verkregen door programmatic.

Turn, koploper op het gebied van data-gedreven en programmatic adverteren, signaleert drie grote, internationale trends voor de “ad-tech”-markt in 2015:

  1. Identiteit vormt de sleutel – identiteitsoplossingen worden breed geaccepteerd en ingezet door adverteerders en hun digitale leveranciers. Grote concerns die beschikken over Personally Identifiable Information (PII), zoals Amazon, Facebook, Yahoo en Google, en niche-spelers die zich specialiseren in cross-device, gaan de discussie aan over de reikwijdte, gedetailleerdheid en naleving van privacywetten van de persoonlijke data die zij in hun bezit hebben. Dit zal de acceptatie van digitaal adverteren enigszins vertragen, maar uiteindelijk verschuiven de budgetten naar organisaties met identiteitsoplossingen die staan als een huis. Omdat marketeers waarschijnlijk geen zin hebben om hun data in veel verschillende systemen in te voeren, zal slechts een handjevol bedrijven als winnaar uit de bus komen. Rond deze tijd volgend jaar is identiteit niet langer een losstaand of niche product, maar een geïntegreerd onderdeel van bredere oplossingen, zodat marketeers de identiteit van hun klant of prospect vanaf ieder digitaal contactpunt in kaart kunnen brengen.
  1. CRM meets PRM: Prospect Relationship Management – Steeds meer bedrijven zetten straks hun customer relationship management (CRM)-data in om hun anonieme marketing van informatie te voorzien. Sommige merken maken al gebruik van CRM-verankering, waarbij ze geanonimiseerde en samengevoegde CRM-data verzamelen en koppelen aan een cookie of mobiele ID. Marketeers worden hierin echter tegengewerkt door verstoorde marktverhoudingen, gebrek aan opleiding en standaardisatie van identiteitsbevestiging, en de privacywetgeving. Door een brug te slaan tussen CRM en marketing krijgen merken de mogelijkheid om hun boodschap goed te coördineren en slimmer om te gaan met hun advertentiebudget. Dankzij de enorme toename van beschikbare data krijgt klantprofilering handen en voeten en kunnen merkeigenaren eindelijk de stap maken van kleinschalige experimenten naar real-time implementaties. Marketeers denken na over de klantwaarde gedurende de hele levenscyclus en over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun publiek zoveel mogelijk bestaat uit ‘ideale klanten’. Deze marketeers zijn klaar om op een veilige manier belangrijke geanonimiseerde klantinformatie te gebruiken om hun advertentiegedreven media effectiever in te zetten.
  1. Programmatic wordt verticaal – De afgelopen drie jaar bouwde de ad-tech sector aan de benodigde infrastructuur voor de ontwikkeling van programmatic inkopen en startte met realtime veilingprocessen. Nu de noodzakelijke systemen zijn geïnstalleerd, kan gekeken worden naar elegantere manieren om programmatic te benaderen. De komende twaalf maanden zien we meer oplossingen op maat voor specifieke sectoren, zoals consumentengoederen, business-to-business diensten en financiële diensten. Data toepassen op content strategieën die verder gaan dan traditioneel adverteren, kan het gedrag van de klant veranderen en uiteindelijk zelfs het koopgedrag aanmoedigen. Om nieuwe oplossingen echt af te stemmen op wat specifieke sectoren nodig hebben, kunnen we niet langer simpelweg advertentieruimte inkopen en opmaken.

Marco Ruivenkamp, Business Development Director Benelux and Nordics bij Turn, zegt het volgende over de verwachtingen voor programmatic in 2015: “De manier waarop de advertentiewereld denkt, is in 2014 drastisch veranderd. Zo is video geen apart advertentiekanaal meer en beseffen merken dat creatieve campagnes voor tv en online video hetzelfde werken. De nadruk ligt nu meer op het publiek dat ze willen bereiken. De komende maanden kunnen we nog meer innovatie verwachten: marketeers verkrijgen betere gedragsindicaties van hun doelgroep, voorafgaand aan het eerste contact dankzij CRM-systemen, maar ook tijdens verschillende andere contactmomenten door gebruik van cross-device identiteitsoplossingen. De integratie van programmatic in de bredere marketingmix opent deuren voor marketeers om publiek te voorzien van gerichtere en persoonlijkere ervaringen, ook in verticale markten.”

Over Turn

Turn levert real-time inzichten die de manier waarop reclamebureaus en bedrijven marketingbesluiten nemen beïnvloeden. Het geïntegreerde cloudplatform maakt het mogelijk data management, multimediaal adverteren en geavanceerde analyses te managen vanaf een enkele login of een point-and-click toegangssysteem bij meer dan 120 technologiepartners. Het hoofdkantoor van Turn is gevestigd in Silicon Valley. Kijk voor meer informatie op turn.com of volg Turn op Twitter @turnplatform.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht