Industry Wire

Geplaatst door Coosto

Tweemaal zoveel festivalbeelden op social media deze zomer

Eindhoven, 3 september 2015 – Er zijn deze zomer massaal festivalfoto’s, -selfies en -video’s op social media geplaatst. Mede dankzij Sail werd vanaf de verschillende evenementenlocaties tweemaal zoveel beeldmateriaal gedeeld als vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van social media analysetool Coosto. De grote festivals en evenementen zorgden gezamenlijk voor honderdduizenden berichten. Sail 2015 is ‘social media kampioen’ met liefst 150 duizend berichten, de Gay Pride en Zwarte Cross zijn in opkomst en Lowlands heeft juist te maken met een terugval. Steeds vaker worden belevenissen op events naast Facebook en Twitter ook gedeeld via blogs of Instagram-foto’s.

Aanwezig op festival? Deel een foto
Bij festivals en evenementen ligt het aantal gedeelde foto’s en video’s op social media opvallend veel hoger dan het algemene gemiddelde van 18 procent. Liefst de helft van de 150 duizend Sail-berichten bevatte bijvoorbeeld een shot van enthousiaste bezoekers. Alleen Sail 2015 leverde zo al evenveel beeldmateriaal op als de Zwarte Cross, Lowlands, Pinkpop, Gay Pride én de Nijmeegse Vierdaagse van vorig jaar bij elkaar opgeteld. Dit jaar wordt ook bij die events veel beeldmateriaal gedeeld. Bij de Zwarte Cross bevat een derde van de berichten nu foto’s of video’s en bij Pinkpop, de Gay Pride en Nijmeegse Vierdaagse is dit een kwart.

Populariteit social media kanalen verschuift
De kanalen waarop de berichten worden geplaatst verschuiven in populariteit. De groei voor evenementen zit hem vooral in Instagram, YouTube en blogs. Instagram bleek eerder al het meest vrolijke sociale netwerk te zijn en leent zich daarmee goed voor enthousiaste festivalfoto’s. Pinkpop heeft bijvoorbeeld veel profijt van hun groei op dit ‘jongerenkanaal’ en de Nijmeegse Vierdaagse zag behalve Instagram ook het aantal blogs en YouTube-video’s de laatste jaren relatief sterk groeien. De Gay Pride in Amsterdam heeft van alle evenementen juist de sterkste groei op Twitter. Lowlands profiteert niet mee: bijvoorbeeld bloggers laten het festival de laatste jaren steeds meer links liggen.

Rens Dietz, marketingmanager van Coosto: “Uit de enorme hoeveelheid data en beeldmateriaal die tegenwoordig bij events ontstaat, vallen als organisatie allerlei lessen te trekken. Dat gaat verder dan alleen marketingdoeleinden. Zo geeft het ook inzicht in veiligheid: denk aan het meten van sentiment van bezoekers en in kaart brengen van drukte op bepaalde terreinen. Dit is bij een groot evenement als Sail bijvoorbeeld al intensief toegepast.”

——-

Over Coosto
Met social media analysetool Coosto kunnen gebruikers naast analyseren ook publiceren en reageren. De data in Coosto wordt real-time ververst met resultaten uit honderdduizenden sociale netwerken, blogs, fora en nieuwssites wereldwijd: in 150 talen en uit 200 landen. De software van Coosto levert relevante resultaten voor communicatieprofessionals om merkreputatie te peilen, klantenservicemanagers voor online klantcontact en marketingmanagers om alle social media campagnes te meten en optimaliseren. Meer informatie op www.coosto.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht