Geplaatst door womenontheweb.nl

Twintig jaar online vereniging Women on the Web

UTRECHT, 20161021 — Komende maand bestaat de Nederlandse vereniging Women on the Web twintig jaar. Op het hoogtepunt, eind 2007, telde de vereniging 4220 deelnemers, van wie 662 betalende leden. Hoewel de oorspronkelijke aanleiding, meer vrouwen op internet, grotendeels is geslaagd, voorziet de vereniging nog steeds in een duidelijke behoefte. Momenteel zijn er nog zo’n 1200 actieve deelnemers.

De vereniging is in 1996 opgericht omdat het voor vrouwen in de begintijd van internet nog niet vanzelfsprekend was zich daar te begeven. Evelien Fick, lid sinds 1999 en de huidige voorzitter: “Ik herinner me dat ik op een beurs namens de vereniging een muismat aanbood aan een vrouw, die meteen zei dat die voor haar man was! Er waren zo weinig vrouwen op internet in die tijd, dat we elkaar allemaal kenden… Naar Amerikaans voorbeeld begonnen we toen een online community voor kennisuitwisseling. Alle vrouwen konden gratis deelnemen, voor extra activiteiten vroegen we een kleine bijdrage. En dat werkt nog steeds zo.”

Domme vragen
Vrouwen zijn tegenwoordig net zo veel online als mannen: bijna 100 procent van de Nederlanders zit op internet, zegt het CBS. Toch, als ze iets willen weten over computers of digitale media, vinden vele de veilige sfeer die een vrouwennetwerk biedt toch prettiger, vertelt Fick. “Read the fucking manual heeft plaats gemaakt voor het vriendelijkere ‘Google is your best friend’, maar het effect is hetzelfde: je durft je vraag niet zo makkelijk te stellen in een gemengd gezelschap. Bij Women on the Web bestaan geen ‘domme vragen’ en dat maakt het verschil.”

Fick heeft de onderwerpen in de afgelopen twintig jaar zien veranderen. “In het begin ging het over hoe je überhaupt een computer kon gebruiken en wat een firewall was. Dat werd ‘hoe maak je je eigen website’ en er kwamen vragen over online ondernemen. Nu zijn mobiel internet en beveiliging tegen hackers hot topics. Deelnemers bespreken dat online, maar er zijn ook veel groepjes die elkaar bijvoorbeeld wekelijks via Skype verder helpen of die IRL (in real life, fysieke ontmoetingen, red.) afspreken.”

Wereld van big data
Het twintigjarig jubileum wordt 12 november gevierd met een openbaar symposium in Utrecht: WoW Pro! Innovation event. Zes (vrouwelijke) sprekers presenteren evenzoveel innovatieve onderwerpen. Fick: “Natuurlijk kijken we bij de borrel na afloop terug op ons roemruchte verleden, maar we willen op de toekomst gericht bijven. In dit programma nemen we vrouwen daarom mee naar de wereld van big data, augmented reality en robots.”

Meer informatie over Women on the Web: http://www.womenontheweb.nl