Geplaatst door ULU

ULU haalt miljoen euro op in investeringsronde, neemt leverancier Velio over

EINDHOVEN– ULU, het Nederlandse connected car-bedrijf dat telematica-oplossingen biedt voor ondernemers, verzekeraars en fleetowners, neemt hardwarefabrikant Velio Technologies over. Deze fabrikant uit het Chinese Shenzhen levert de ULU-dongels aan het Eindhovense bedrijf. Om de verdere groei te financieren heeft de onderneming een extra investering opgehaald van omstreeks 1 miljoen euro, bijeengebracht door ondernemer Christian Kerssens en regionaal investeringsfonds Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Kerssens, tevens oprichter van Velio, wordt de nieuwe CEO van ULU.
Investeerder van het eerste uur
Miriam Dragstra, directeur BOM Capital:  ”BOM ziet investeringskansen en maatschappelijke waarde in de ontwikkeling van connected cars. De propositie van Ulu past hierin uitstekend. Als investeerder van het eerste uur in ULU, ben ik verheugd dat we ook de verdere groei mede mogelijk kunnen maken”
Volgende stappen voor ULU
Naast de overname zet ULU het groeigeld in voor de ontwikkeling van een nieuw productlijn. Een belangrijke eerste stap die het bedrijf gezet heeft, is het verkrijgen van het Keurmerk RitRegistratieSystemen. Daarmee voldoen de ritgegevens die ULU voor de gebruiker verzamelt aan de eisen van de Belastingdienst. In navolging daarvan lanceert ULU twee nieuwe producten: Ritregistratie MKB en Ritregistratie ZZP, toegespitst op de verschillende groepen gebruikers die baat hebben bij gebruik van de dongel en de bijbehorende app.
Ritregistratie voor MKB-ers en ZZP-ers
ULU is het eerste plug ’n play ritregistratiesysteem voor automobilisten dat het keurmerk van de belastingdienst krijgt. De uitgevoerde ritten worden automatisch bijgehouden, waarna de ondernemer de ritregistratie via het online platform van ULU kan downloaden en indienen bij de fiscus. Werkverkeer is via de app eenvoudig en sluitend te scheiden van privé-ritten. Ook voldoet het keurmerk aan strenge eisen op het gebied van fraudebestendigheid en privacy.
Ritten automatisch bijhouden
Het installeren van de ULU-dongel in de auto vereist geen speciale kennis. De gebruiker plaatst het apparaat zelf in de OBD-poort in de auto, te vergelijken met een USB-poort. Andere bestaande ritregistratiesystemen moeten ingebouwd worden en vergen hoge investeringen die voor de kleinere ondernemer niet lonend zijn. ZZP’ers maken na het plaatsen van de dongel tegen relatief lage kosten – nog geen 60 cent per dag – gebruik van de dienst. Naast ritregistratie houdt de ULU-app voor iOS en Android ook zaken bij als locatie, rijgedrag en onderhoudsstatus van de auto.
Eenvoudig in aanschaf en installatie
Christian Kerssens, CEO van ULU: “Doordat deze dongel zelf geïnstalleerd kan worden zijn gebruikers niet afhankelijk van bedrijven die de apparatuur moeten inbouwen. Hierdoor kunnen we de oplossing ook aanbieden via alternatieve verkoopkanalen. Zo is het ritregistratiesysteem niet alleen via onze eigen site te koop, maar is het sinds kort ook te bestellen bij online webshop Coolblue.”
—-
Over ULU
Het Nederlandse telematica-bedrijf ULU is begin 2014 gestart en heeft als doel het creëren van een veiligere en betere rijervaring door het openstellen van het auto-ecosysteem en alle auto’s met het internet te verbinden. ULU interpreteert de informatie van de auto en ontwikkelt nieuwe diensten voor bedrijven, particulieren, verzekeraars en overige belanghebbende die deze data kunnen gebruiken voor het aanbieden van innovatieve diensten en oplossingen.
Over de BOM
Innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken vormen de aanjager voor economische ontwikkeling. Om de Brabantse economie te laten groeien, ondersteunt de BOM ondernemers op verschillende manieren.
De BOM investeert risicodragend in startende en groeiende innovatieve ondernemingen; smeedt samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, overheden en instellingen; trekt buitenlandse bedrijven aan en (her)ontwikkelt bedrijfslocaties.
De BOM is gevestigd in Tilburg en er zijn momenteel ongeveer 90 mensen werkzaam.