Geplaatst door Design Thinking Center

Uniek partnership voor verduurzaming van bedrijfsleven

Het Design Thinking Center en Plastic Whale slaan de handen ineen. Zij gaan samen hun klanten helpen bij het bereiken van doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zaken die aan de ene kant waardeloos lijken, kunnen juist de kern zijn voor een nieuw business model. Design Thinking Center faciliteert in deze zoektocht naar creatieve en innovatieve oplossingen.

Plastic Whale strijdt sinds 2011 voor plasticvrije wateren. De Amsterdamse onderneming wil onder meer laten zien dat plastic geen waardeloos afval is, maar waardevolle grondstof voor aansprekende producten. Zo bouwde de Plastic Whale bijvoorbeeld al zeven design sloepen, die gemaakt zijn van plastic dat uit de Amsterdamse grachten werd gevist. Maandag 28 november start de bouw van een sloep voor het Design Thinking Center.

Duurzaamheid als business
Plastic Whale beperkt zich niet tot het creëren van bewustwording rondom plastic. Marius Smit, Captain bij Plastic Whale: “Wij zijn erin geslaagd om een snel groeiende onderneming te bouwen door een probleem aan te pakken, de plastic soup. Wij zijn het levende bewijs dat duurzaamheid geen stoffig onderwerp meer is, maar een kans om je als bedrijf te onderscheiden door maatschappelijke waarde bij te dragen. Steeds vaker krijgen wij de vraag van bedrijven wat zij zelf met hun afval kunnen doen, of met hun doelstellingen op gebied van duurzaamheid. Het antwoord op die vraag is vaak niet eenvoudig en vraagt om een gedegen aanpak.” Daarom besloten Plastic Whale en het Design Thinking Center in Amsterdam om een partnership aan te gaan.

Smit: “Door het partnership kan Plastic Whale bedrijven betrekken en inspireren en kan het Design Thinking Center samen met die ondernemingen de juiste strategie op het gebied van duurzaamheid ontwikkelen. Met de kracht van Design Thinking kunnen we veel bedrijven helpen een positieve impact te hebben op milieu en maatschappij.”

Huub Waterval is Chief Energy Officer van het Design Thinking Center. “Het is onze ambitie om een B-Corp te worden”, vertelt Waterval. “Als (aanstaande) Benefit Corporation denken we mee over de economie van de toekomst en gebruiken we de combinatie van technologie, business en design thinking om sociale, zakelijke en ecologische uitdagingen op te lossen. Toen Plastic Whale met deze vraag kwam, was het voor ons vanzelfsprekend om bedrijven te faciliteren in hun zoektocht naar creatieve en innovatieve oplossingen.”

Een sloep van 5000 PET-flessen
Samen laten het DTC en Plastic Whale zien hoe het anders kan. “We zijn samen met Plastic Whale een Design Thinking Center-boot aan het bouwen van gerecycled plastic. In die sloep worden zo’n 5000 PET-flessen verwerkt die door o.a. onze gasten uit de Amsterdamse grachten zijn gevist. En nu zetten we de volgende stap in ons partnership door ook andere bedrijven te helpen bij het zoeken naar slimme oplossingen voor het bereiken van hun duurzame doelstellingen.”

Het aanbod van Plastic Whale maakt integraal deel uit van de hele design thinking experience. “Onze klanten worden voorafgaand aan een sessie door een Plastic Whale Sloep opgehaald. Op deze manier kijken ze automatisch met een duurzame blik naar hun design challenge. Voor ons voelt het prettig om nu ook Plastic Whale verder te helpen in hun ambitie. Het is een écht partnership geworden.”

Over het Design Thinking Center
Het Design Thinking Center in Amsterdam is een unieke locatie, ingericht op innovatie, verandering en flexibiliteit. Bedrijven, instanties en studenten komen samen in het Design Thinking Center om onder begeleiding van gecertificeerde Design Thinking facilitators innovatieve oplossingsrichtingen te vinden voor nieuwe, unieke en complexe uitdagingen die niet makkelijk op te lossen zijn – zogenaamde Wicked Problems. De flexibele opzet van het Design Thinking Center is volledig ingericht op het stimuleren van relevant en klantgericht denken, creativiteit en het genereren van ideeën. Het kan helemaal afgestemd worden op de design challenge van onze bezoekers..

Over Plastic Whale
Plastic Whale is de eerste professionele plastic fishing company ter wereld, gevestigd in Amsterdam. Haar missie is om s’werelds wateren plastic-vrij te maken. Dat doet Plastic Whale door economische waarde te creëren van plastic afval, met de betrokkenheid van zoveel mogelijk burgers, bedrijven en overheidsinstanties. Zo organiseert Plastic Whale bedrijfsevenementen, schoolprogramma’s en publieke evenementen om plastic uit de Amsterdamse grachten te vissen. . Van het ingezamelde plastic worden design sloepen gemaakt waarmee meer plastic kan worden opgevist. Tot dusver heeft Plastic Whale met meer dan 125 bedrijven en 30 schoolklassen naar plastic gevist. Jaarlijks haalt de organisatie ruim 20.000 PET-flessen en 4 ton andere soorten plastic uit het water. Vorig jaar is uit Plastic Whale een nieuwe onderneming ontstaan; WasteBoards, skateboards gemaakt van plastic doppen.