Geplaatst door Universiteit Utrecht

Universiteit Utrecht stijgt fors in THE World University Rankings

De Universiteit Utrecht is 17 plaatsen gestegen in de Times Higher Education World University Rankings, naar plaats 62 wereldwijd. In Nederland stijgt de universiteit daarmee van de zesde naar de derde plaats. Na de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is Nederland het best vertegenwoordigde land in de lijst. In de top 100 staan zelfs acht Nederlandse universiteiten.

De lijst wordt aangevoerd door California Institute of Technology (Verenigde Staten), gevolgd door University of Oxford (Groot Brittannië) en Stanford University (Verenigde Staten).

THE Ranking
De THE World University Rankings wordt jaarlijks opgesteld door het Britse tijdschrift Times Higher Education. In de ranglijst worden universiteiten wereldwijd vergeleken op hun prestaties: onderwijs, onderzoek, citaties, internationaal perspectief en inkomsten uit het bedrijfsleven.

Shanghai
Vorige maand kreeg de Universiteit Utrecht voor de dertiende keer op rij de hoogste Nederlandse notering in de Shanghai-ranking. Deze ranking is wereldwijd de meest vooraanstaande ranking om de kwaliteit van onderzoeksuniversiteiten te beoordelen.