UT nieuwste buitenlandse partner Fachhochschule Münster

De Universiteit Twente is de nieuwste buitenlandse partner- universiteit van de Fachhochschule (FH) Münster. Eerder werkte de Fachhochschule al samen met vooral Duitse universiteiten, maar ook met Poolse en Franse instituten. Het voornaamste doel van de samenwerking met de UT is om excellente masterstudenten van de FH een kans te bieden te promoveren aan een in dit geval Nederlandse universiteit. De FH ziet dit als een professionele aanvulling op haar onderwijsprogramma.

Tussen het CvB van de Fachhochschule Münster (Prof.dr.ing. Richard Korff, Vizepräsident für Lehre, Forschung und Weiterbildung en Carsten Schröder, Vizepräsident für Transfer und Partnerschaften) en de UT vond op 19 maart een hernieuwde kennismaking plaats. Tijdens deze ontmoeting ondertekenden de betrokkenen een MOU (Memorandum of understanding). Daarbij gaat het met name om het gezamenlijk begeleiden en laten promoveren van FH studenten aan de UT. De directe aanleiding is de behoefte van de FH om hun excellente bèta masterstudenten de mogelijkheid te bieden om te promoveren. “Deze samenwerking is voor de UT gunstig, omdat het opening biedt richting het grote MKB- netwerk in Duitsland. Daar kunnen we wellicht als UT ons voordeel mee doen,” zegt Victor van der Chijs.

Fachhochschule (FH)
De FH stamt uit 1971 en is inmiddels uitgegroeid tot een van de succesvolste en grootste (11.000 studenten) hochschulen in Duitsland. Het systeem van fachochschulen is niet 1 op 1 te vergelijken met de hogescholen in Nederland. De FH biedt bachelorprogramma’s van drie jaar aan en in tegenstelling tot de Nederlandse hogescholen ook al langere tijd tweejarige masterprogramma’s. De FH Munster is actiever in onderzoek dan andere Duitse, maar ook Nederlandse hogescholen. De vakgebieden variëren van werktuigbouwkunde, bouwkunde, natuurkunde en chemie tot bedrijfskunde en sociale wetenschappen. Daarnaast heeft de FH een Graduierten Kolleg waar de FH promovendi zijn ondergebracht. De kwaliteitscriteria van het kolleg komen overeen met de uitgangspunten van de Twente Graduate School (TGS), zoals bijvoorbeeld: verplicht deel onderwijs, een vierjarig programma, qualifier, supervision etc.