UT onderzoekt doorstroom bètastudenten naar technische arbeidsmarkt

De Universiteit Twente ontvangt een subsidie voor een onderzoeksproject over de doorstroom van bètastudenten naar de technische arbeidsmarkt. Aanleiding is dat steeds meer studenten voor een technische opleiding kiezen. Landelijk onderzoek laat echter zien dat een aanzienlijk deel daarvan uiteindelijk niet bij een technisch bedrijf of in een technisch beroep terecht komt.  Voor het project is ruim een half miljoen euro uitgetrokken. Onderzoekers Maaike Endedijk en Ruth van Veelen (Onderwijskunde) hebben tweeënhalf jaar voor het onderzoek ingepland.

Hoewel veel onderzoek is gedaan naar de keuzeprocessen van leerlingen, is er weinig bekend over de redenen van bètastudenten om wel of niet in de technische sector aan het werk gaan. Endedijk en Van Veelen volgen in dit onderzoek bètastudenten van de UT en Saxion die op weg zijn naar de arbeidsmarkt. Ze ontwikkelen een carrièrekompas dat in kaart brengt wat de huidige technische student weet, kan, vindt en wil met betrekking tot zijn of haar toekomstige baan.

Endedijk licht toe: “Het kompas laat zien hoe gedurende de opleiding de voorkeur van bètastudenten voor een bepaald type baan en een specifieke sector zich ontwikkelt. We gebruiken het instrument tevens bij alumni om verschillende ‘soorten’ technici met bijbehorend type bedrijf/sector in kaart te brengen. Met deze informatie hopen we bètastudenten nog beter te begeleiden bij het maken van de – voor hen – juiste keuze. Voor technische bedrijven geven we inzicht in voor welk type technici zij een aantrekkelijke werkgever zijn.”

Technische bedrijven spelen een zeer belangrijke rol in de Nederlandse economie. Het toenemend tekort aan hoog opgeleid, technisch personeel is dan ook een grote bedreiging voor de internationale concurrentiepositie en economische groei van Nederland (Rijksoverheid, 2013). Endedijk legt uit: “Tot op heden is nog onduidelijk wat de oorzaken zijn van het gebrek aan doorstroom van de bètastudenten naar de technische sector.”

Onderzoek onder mbo- en hbo- studenten laat zien dat er verschillen zijn tussen wat jonge technici willen en wat de technische sector ze te bieden heeft. Het blijft echter onduidelijk welke motieven wo- studenten hebben om bij een technisch bedrijf of bijvoorbeeld bij een algemeen adviesbureau aan het werk te gaan. Endedijk geeft aan dat het zeer belangrijk is dat de student op een plek terecht komt die bij hem of haar past. “Bètastudenten zijn zo gewild, dat ze vaak meerdere banen aangeboden krijgen. Met dit onderzoek krijgen we antwoord op hoe ze daar een keuze in maken en hoe we ze daar het beste in kunnen begeleiden.”

Het onderzoek naar de doorstroom van bètastudenten naar de technische arbeidsmarkt ontvangt een financiële bijdrage van TechYourFuture, Centre of Expertise Techniekonderwijs. Het Centre daagt excellente onderzoekers en onderzoekende studenten van Saxion, Universiteit Twente en Windesheim uit om praktijkgericht onderzoek te doen om de kwaliteit van het techniekonderwijs te verhogen.

Meer informatie
Het onderzoek van Endedijk en Van Veelen is ondergebracht in het Instituut IGS van de Universiteit Twente. Gerelateerd onderwijs is de masteropleiding Educational Science & Technology.