UT-spin off SecurityMatters nieuwe leverancier van Boeing

Vliegtuigbouwer Boeing heeft interesse getoond in het monitoring- en beveiligingssysteem van het UT-spin off bedrijf SecurityMatters. Met deze deal heeft het bedrijf zes jaar na de oprichting een belangrijke klant binnengehaald. Het beveiligingssysteem heet SilentDefense ICS en wordt ingezet door Boeing Information Solutions, een zusteronderneming van The Boeing Company.

SilentDefense ICS

SilentDefense ICS is een systeem dat cyberaanvallen opspoort en zorgt voor de monitoring en de beveiliging van informatiesystemen van industriële netwerken, bedrijven, financiële instellingen en overheidsorganisaties. Tevens levert het gedetailleerde informatie over de veiligheid van een netwerk. “In tegenstelling tot andere systemen leert SilentDefense automatisch hoe een bepaald netwerk ‘werkt’ en genereert het – zoals wij dat noemen – een ‘gedragsblauwdruk’. Dit is een exacte foto die gebruikt kan worden voor de beoordeling of voor doorlopende monitoring van een netwerk”, aldus Damiano Bolzoni, een van de oprichters van SecurityMatters. Het feit dat het systeem automatisch werkt scheelt een hoop tijd en geld.

SecurityMatters

SecurityMatters is opgericht in 2008 door een groep onderzoekers van de Universiteit Twente (CTIT). Het relatieve jonge bedrijf telt 15 werknemers en heeft locaties in Europa en de Verenigde Staten. SecurityMatters verwacht in 2014 verder te groeien door samenwerkingen met wereldwijde spelers op het gebied van cybersecurity. In 2011 was SecurityMatters genomineerd voor de Young Technology Award en in 2012 won het bedrijf de COMMIT Wetenschapsvalorisatieprijs. “Het feit dat Boeing helemaal naar Nederland kwam om samen te werken met ons bedrijf zegt veel over ons product en ons bedrijf. We zijn dan ook erg trots op alle mensen binnen ons team”, aldus Bolzoni.