Geplaatst door KPN

Verkoop BASE Company goedgekeurd, KPN maakt bestemming opbrengsten bekend

De Europese Commissie heeft KPN geïnformeerd  dat het goedkeuring verleent aan de verkoop van BASE Company, de Belgische dochteronderneming van KPN, aan Telenet, zoals aangekondigd op 20 april 2015. Afronding van de verkoop wordt in de komende dagen verwacht.

Eelco Blok, CEO van KPN: “Met de goedkeuring voor de verkoop van BASE Company hebben we opnieuw een belangrijke mijlpaal bereikt in de transformatie van ons bedrijf. We zullen ons nu volledig richten op de uitvoering van onze succesvolle strategie in Nederland. Onze focus op gecombineerde vast-mobiele dienstverlening heeft ons in de afgelopen jaren sterke klantgroei opgeleverd, en heeft ook geleid tot een stijging van de klanttevredenheid. We zullen in 2016 een significant deel van de opbrengsten uit de verkoop van BASE Company aan onze aandeelhouders uitkeren. Dit laat zien dat we ons enerzijds sterk inzetten voor aandeelhoudersrendement en tegelijkertijd vasthouden aan een solide financieel profiel.”

KPN zal 100% van het belang in BASE Company verkopen en overdragen aan Telenet voor EUR 1,325 miljard. Rekening houdend met de EBITDA die BASE Company genereerde wordt EUR 900 miljoen aangemerkt als vrij beschikbare opbrengst. Van dit bedrag zal KPN ongeveer 70% uitkeren aan zijn aandeelhouders.

De uitkering aan aandeelhouders uit de verkoop van BASE Company wordt gecombineerd met de eerder aangekondigde uitkering uit de verkoop van 150 miljoen aandelen in Telefónica Deutschland in november 2015. De gecombineerde terugbetaling van kapitaal van EUR 1,2 miljard (gelijk aan EUR 0,28 per aandeel) moet worden goedgekeurd door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 13 april 2016, en zal naar verwachting worden uitgekeerd in juni 2016.