Industry Wire

Verzekeraars stellen renovatie te lang uit

Dordrecht, 24 april 2014 –De backoffice systemen van de meeste Nederlandse verzekeringsbedrijven zijn dermate verouderd, dat langer wachten met modernisering van de IT-omgeving noodlottige gevolgen kan hebben. Dat stelt IT-leverancier Netaspect. De financiële sector was ooit één van de eerste sectoren in ons land die computersystemen inzette. De fundamenten van de IT-omgevingen zijn gelegd in de jaren ‘70. In de decennia daarna is daarop steeds maar verder gebouwd, verbouwd en uitgebreid. Geschat wordt dat de afgelopen jaren meer dan 80 procent van de totale IT-resources is besteed aan het draaiend houden van almaar ouder wordende systemen. Dat is ten koste gegaan van innovatie.

De banken zijn te laat begonnen met renovatie van het betalingsverkeer en hebben daardoor nu grote moeite te voldoen aan de eisen van de moderne klant. Dat recente voorbeeld zou de verzekeringsbranche tot actie moeten aanzetten. Men blijft echter vertrouwen op oude systemen, terwijl zich in de buitenwereld inmiddels een revolutie heeft voltrokken. De inzet van portals en webservices heeft de verouderde backoffices lange tijd gecamoufleerd. Die aanpak bevindt zich nu aan het eind van de life cycle: het punt is bereikt dat het fundament van de systemen zal moeten worden aangepakt, wil de verzekeraar tegemoet kunnen komen aan de eisen van de tijd en de markt – en de kansen die de nieuwe markt biedt kunnen aangrijpen.

De Verenigde Assurantiebedrijven Nederland (VAN) realiseerde zich dit al enige tijd geleden en gaf de hoogste prioriteit aan het vernieuwen van de fundamenten en het op orde brengen van de backoffice. Voor dat project koos de VAN voor de software van Netaspect.

“We zijn bezig vele applicaties en meerdere administratieve systemen te consolideren naar één modern backoffice systeem, dat flexibel is en veel minder beheerkosten vraagt. Geen nieuwe laag, geen schil, maar een grondige verbouwing met Certigo, een platform op basis van geavanceerde Microsoft-technologie”, zegt Roland Rosmalen, ICT-manager bij VAN Verzekeringen.

“Het fundamenteel renoveren van de backoffice systemen is voor verzekeraars een ingrijpende en risicovolle aangelegenheid, vergelijkbaar met het kaal strippen van een pand en het helemaal renoveren”, zegt Kees van Musscher, CEO van Netaspect. “Met Certigo kunnen we die risico’s behoorlijk inperken. Het nog langer wachten maakt de renovatie alleen maar zwaarder, complexer, risicovoller en duurder. Met de VAN raden we verzekeraars aan nú tot actie over te gaan.”

——

Over VAN
De Verenigde Assurantiebedrijven Nederland N.V. biedt verzekeringsoplossingen die niet of nauwelijks door de reguliere Nederlandse verzekeringsmarkt worden aangeboden, bijvoorbeeld wegens de aard of de omvang van het verzekerde risico. Daarbij richt VAN zich met name op verzekeringsbehoeften met een maatschappelijke noodzaak. Meer informatie op www.vanverzekeringen.nl

Over Netaspect
Netaspect is in 1996 opgericht en gestart als ontwikkelaar van internet applicaties met integraties naar traditionele backoffice systemen. In 2004 specialiseerde het bedrijf zich in de verzekeringsmarkt en heeft het de eerste versie van de Certigo Sales en Service module bij klanten ingevoerd. In 2008 werd besloten de Certigo-softwarelijn verder uit te bouwen met applicaties voor polisadministratie en schadebehandeling. Meer informatie op www.netaspect.nl

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht