Geplaatst door Snow Software

Vijf manieren waarop SAM helpt de IT-omgeving te beveiligen

Organisaties doen er alles aan om hun IT-landschap te beveiligen. Dat blijkt alleen al uit de grote bedragen die zij hier jaarlijks aan uitgeven. Een link tussen Software Asset Management (SAM) en IT-beveiliging wordt door velen niet meteen gelegd, terwijl een SAM-platform een schat aan informatie biedt die organisaties kan helpen veiligheidsdoelen te bereiken. Snow Software noemt vijf manieren waarop SAM IT-beveiligingsteams ondersteunt.

1. Risicovolle software blacklisten
Als een applicatie wordt beschouwd als bedreiging voor de organisatie – bijvoorbeeld software die zonder licentie of goedkeuring is geïnstalleerd of software die mogelijk virussen, Trojans of spyware bevat – kan deze actief worden ‘geblacklist’. Beveiligingsincidenten kunnen echter alleen voorkomen worden, als de juiste applicaties op de zwarte lijst terechtkomen. Dit is waar een SAM-oplossing verschilt van de meeste security-technologieën. Elke versie of editie van een applicatie kan namelijk andere licentievoorwaarden hebben. Hierdoor kan een SAM-oplossing deze individuele versies nauwkeurig identificeren en indien nodig op de zwarte lijst plaatsen.

2. Antivirussoftware controleren
Het is natuurlijk essentieel dat elk aangesloten apparaat, is beveiligd door een antivirusapplicatie – en dat deze altijd up-to-date is. Hier kan SAM een belangrijke rol in spelen, doordat een SAM-oplossing beschikt over geavanceerde softwareherkenning. Hiermee kan een organisatie monitoren of de juiste beveiligingstechnologie op de juiste devices is geïnstalleerd. De oplossing geeft aan of een security-toepassing ontbreekt op bepaalde PC’s, laptops of tablets. Als er wél een applicatie aanwezig is, bevestigt het ook of dit de meest recente versie is die de leverancier biedt.

3. Niet-ondersteunde software identificeren
De afgelopen jaren is er een einde gekomen aan de ondersteuning van veel producten die wereldwijd worden gebruikt. Windows XP en Windows Server 2003 worden bijvoorbeeld niet langer ondersteund door Microsoft, wat betekent dat hier geen updates of patches meer voor worden ontwikkeld. Er zijn echter nog steeds apparaten die op deze systemen draaien en het gebrek aan updates en patches zorgt ervoor dat ze een backdoor kunnen creëren op het netwerk. Hierdoor zijn ze een belangrijk doelwit voor hackers. Met een SAM-oplossing kunnen organisaties eenvoudig apparaten opsporen die draaien op niet-ondersteunde besturingssystemen en applicaties, en vervolgens actie ondernemen.

4. Servers patchen
Het is voor een organisatie van vitaal belang dat alle servers in het datacenter worden beschermd. Datacenters hebben te maken met een stroom patches om zowel de veiligheid als de productiviteit te verbeteren. Een SAM-oplossing kan degenen die verantwoordelijk zijn voor IT-beveiliging voorzien van waardevolle informatie, bijvoorbeeld welke patches zijn geïnstalleerd en wanneer een server voor het laatst is gepatcht. Dankzij deze informatie kunnen IT-beveiligingsteams ervoor zorgen dat servers up-to-date zijn en goed functioneren en beveiligd zijn.

5. Data veiligstellen
Niet alleen de data op servers moet worden beschermd. Organisaties hebben ook te maken met gevoelige informatie die lokaal wordt opgeslagen, bijvoorbeeld op een laptop. Wat moet een organisatie doen als een device verloren raakt? Als een bedrijf niet in staat is om op afstand de harde schijf van een laptop te wissen, bijvoorbeeld omdat het niet is gekoppeld aan een netwerk of over de juiste software beschikt, kan een SAM-oplossing uitkomst bieden. Deze maakt het namelijk mogelijk om data en software van het verloren apparaat over te zetten op een nieuw apparaat, waardoor de gebruiker weer aan het werk kan. Het is echter mogelijk dat er ook sprake is van onherstelbare data. Daarom is het van belang dat alle apparaten regelmatig worden gebackupt.

De bovenstaande voorbeelden laten zien dat een IT-beveiligingsteam er goed aan doet om SAM te gebruiken. Informatie uit SAM-rapporten kan bijdragen aan het nemen van weloverwogen beslissingen die helpen bedrijfsgegevens veilig te stellen.