Visa Europe – Aantal transacties in Nederland met 27% toegenomen

Amsterdam, 29 januari 2015 – Visa Europe heeft zijn positie in de Nederlandse markt versterkt door een toename van het aantal transacties in het fiscale jaar 2014. Betalingen met V PAY zijn in de periode van 1 oktober 2013 tot en met 30 september 2014 op jaarbasis meer dan verdubbeld en het aantal transacties is met 27% gegroeid. Vandaag presenteert Visa Europe de Europese en Nederlandse jaarresultaten. Daniel van Delft, Country Manager: “Als Europees marktleider in betaalsystemen bieden wij consumenten een eenvoudige, slimme en veilige betaalmogelijkheid. Dat leidt tot een groeiend marktaandeel. Mijn ambitie is om in samenwerking met onze partners de komende jaren steeds meer Nederlandse consumenten te bedienen. Met ons flexibele, toekomstbestendige betaalsysteem en onze goede service ben ik ervan overtuigd dat we hierin slagen. De ontwikkelingen in het betalingsverkeer volgen elkaar snel op. Om voorop te blijven lopen, werken wij constant aan innovatie van onze diensten.”

Het gemiddelde transactiebedrag is in Nederland met 13% gedaald. Mark Antipof, Chief Officer Marketing en Sales en lid van het European Leadership Team: “Onze ambitie is om een deel van de 70% van de betalingen in Europa die nog steeds contant plaatsvindt, naar ons toe te trekken. We doen dat door consumenten een slim en veilig alternatief te bieden dat overal geaccepteerd wordt en dat eenvoudig in gebruik is. De afname van het gemiddelde transactiebedrag laat zien dat we op de goede weg zitten, omdat kleine bedragen traditiegetrouw het domein van contante betalingen zijn.”

Europese cijfers

De Europese resultaten tot en met september 2014 laten zien dat er nu meer dan 500 miljoen Visa betaalkaarten in omloop zijn, een voor elke volwassene in Europa. Daarvan zijn er 100 miljoen uitgerust met de mogelijkheid om contactloos te betalen. Een van elke zes uitgegeven euro’s in Europa wordt via Visa betaald en het bedrag dat op verkooppunten is uitgegeven, bedraagt meer dan €1,5 biljoen (€1.500 miljard) – een toename van 9,4% sinds 2013. Dat bedrag was goed voor 37 miljard transacties. Het totale bedrag dat is afgerekend met Visa betaalkaarten, inclusief geldopnamen, is meer dan 2 biljoen euro. E-commerce is in een jaar tijd met 17% toegenomen tot meer dan €280 miljard.

Nicolas Huss, Visa Europe Chief Executive: “Onze cijfers in 2014 laten met een omzetgroei van 9% onze beste financiële resultaten tot nu toe zien. Dit laat zien dat wij van grote waarde zijn voor onze samenwerkingspartners – banken en aanbieders van betalingsdiensten uit heel Europa – evenals voor onze aandeelhouders en consumenten. De cijfers tonen ook aan dat we het merk, de schaal, de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en de veiligheid kunnen bieden die nodig is om de beste partners aan ons te verbinden. Samen werken we aan de transformatie van hoe we betalen en betaald worden.

Nederlandse ambities voor 2015: groei van V PAY en contactloos betalen, nieuwe partnerschappen

“In 2015 willen we de groei van V PAY stimuleren door intensiever met banken samen te werken en door nieuwe partnerschappen aan te gaan”, zegt Van Delft. “Daarnaast willen we de groei van Visa credit- en contactloze betalingen in de belangrijkste Nederlandse retail segmenten stimuleren en bereiden we ons voor op de lancering van de V.me wallet in Nederland. De V.me wallet heeft een open structuur en kan daardoor vrijwel alle typen en merken kaarten bevatten. De wallet maakt online betalingen veilig, snel en gemakkelijk. Ook blijven we continu investeren in veiligheid en gaan we partnerschappen aan met alle belangrijke Nederlandse stakeholders in het betalingsverkeer. Als cruciale speler in het betalingsverkeer neemt Visa Europe in de snel veranderende betaalindustrie een flexibele houding aan. Klanttevredenheid staat hoog in het vaandel: het is de consument die bepaalt of hij wel of geen gebruik maakt van onze diensten.”

Over Visa Europe

Visa Europe is een aanbieder van betalingstechnologie die eigendom is van en wordt beheerd door aangesloten banken en overige aanbieders van betalingsdiensten uit 37 landen in Europa.

Visa Europe staat midden in de wereld van betalingen. Het biedt de service en de infrastructuur aan die elektronische betalingen mogelijk maken voor miljoenen Europese consumenten, bedrijven en overheden. Visa’s leden zijn verantwoordelijk voor de uitgifte van de betaalkaarten, de contracten met winkeliers en het bepalen van de tarieven voor kaarthouders en winkeliers. Visa Europe is de grootste verwerker van transacties in Europa met de verantwoordelijkheid over meer dan 16 miljard transacties per. Op piekmomenten vinden er van 1.627 transacties per seconde plaats.

Er zijn meer dan 500 miljoen Visa kaarten in Europa. Van elke €6 aan transacties verloopt er €1 via een Visa kaart. De totale bestedingen met Visa betaalkaarten zijn meer dan €2 biljoen per jaar, waarvan €1,5 biljoen bij verkooppunten. Sinds 2004 is Visa Europe onafhankelijk van Visa Inc. en gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Visa Europe heeft een exclusieve, onherroepelijke en eeuwigdurende vergunning in Europa. Beide bedrijven werken samen om wereldwijde Visa betalingen mogelijk te maken in 200 landen en gebieden.