Industry Wire

Vlaamse universiteiten lanceren opleiding innoverend ondernemen

In september starten de Vlaamse universiteiten met een postgraduaatsopleiding ‘Innoverend Ondernemen voor ingenieurs’. De studenten krijgen de kans om de kennis die ze tijdens hun opleiding ingenieurswetenschappen opdeden, om te zetten in de praktijk.

Het postgraduaat ‘Innoverend Ondernemen voor ingenieurs’ bestaat uit 60 studiepunten, waarvan 40 studiepunten besteed worden aan de praktijk. Dit kan op drie manieren: via een project in een bedrijf, via een teamproject of via een eigen businessplan. Concreet betekent dit dat de student gemiddeld 3 dagen per week met zijn project bezig is. De resterende 20 studiepunten kan de student zelf invullen via vakken rond onder andere innovatie, ondernemen of management. Zowel de projecten als het aanbod aan vakken hebben een expliciete focus op innovatie, ontwikkeling en realisatie.

Het nieuwe postgraduaat draaide vorig jaar proef en leverde heel wat tevreden studenten op. Philip Renaer, student Bouwkunde aan de KU Leuven realiseerde zijn project binnen een bedrijf: “Ik merkte dat het naast mijn technische kennis heel belangrijk is om te weten hoe een project moet evolueren om effectief iets te realiseren. Bovendien heeft het project en de samenwerking met het bedrijf me enorm gemotiveerd om zelf innovatief uit de hoek te komen.” Ook toekomstig studente Joke Decubber is al enthousiast: “Dit postgraduaat is een uitstekende kans om innovatieve ideeën onder begeleiding te ontwikkelen en implementeren”.

Op dit moment selecteerden de faculteiten al 81 gemotiveerde studenten voor komend academiejaar. 65 onder hen starten met een teamproject. Daarbij gaan ze samen aan de slag om bijvoorbeeld een  energie-efficiënte auto of boot te ontwikkelen. 4 studenten zullen een eigen businessplan ontwikkelen. 12 studenten kiezen voor een innovatief project in een bedrijf.

Het postgraduaat wordt ook in het bedrijfsleven enthousiast onthaald. De studenten nemen heel wat nieuwe kennis en inzichten mee naar het bedrijf en het bedrijf kan als eerste nieuw talent spotten. Voor het komend academiejaar biedt het bedrijfsleven alles samen 90 stageplaatsen aan. Patrice Borgonjon van Procter & Gamble: “Na het innovatieproject kennen we de capaciteiten van de student en zal hij of zij dus sneller kunnen doorgroeien. Bovendien is de student gebeten door de innovatie-microbe, dat vinden bedrijven belangrijk”.

Het postgraduaat wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Daardoor betaalt de student voor het postgraduaat niet meer inschrijvingsgeld dan voor een gewone masteropleiding.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht