Geplaatst door VMWare

VMware onthult nieuwe cross-cloud-architectuur om klanten cloud-keuze en -controle te bieden

VMworld, Las VegasVMware breidt zijn hybride cloud-strategie uit met een nieuwe cross-cloud-architectuur. Daarbij kondigt het bedrijf nieuwe private en public cloud-diensten aan, die klanten in staat stellen hun applicaties over verschillende clouds en devices te draaien, beheren, verbinden en beveiligen binnen een gemeenschappelijke beheeromgeving.

Ter ondersteuning van zijn cloud-strategie, doet VMware de volgende aankondigingen:

• VMware Cloud Foundation, een geïntegreerd software-defined datacenter (SDDC)-platform dat het gemakkelijker maakt voor klanten hun SDDC-clouds te beheren en draaien.
  • Technology preview van nieuwe cross-cloud-diensten, die laat zien hoe klanten applicaties in de private en public cloud kunnen beheren en beveiligen, inclusief AWS, Azure en IBM Cloud.
  • VMware vCloud Availability, een nieuwe reeks disaster recovery-diensten speciaal voor vCloud Air Network-partners.
  • Een nieuwe release van VMware vCloud Air Hybrid Cloud Manager die VMware vSphere-gebruikers in staat stelt applicaties te migreren naar VMware vCloud Air zonder downtime.

De cross-cloud-architectuur maakt consistente implementatiemodellen, beveiligingsprotocollen, zichtbaarheid en governance mogelijk voor alle applicaties, zowel on-premise als daarbuiten, ongeacht onderliggende cloud, hardware-platform of hypervisor. VMware’s cross-cloud-architectuur bouwt voort op de leidende private en hybrid cloud-mogelijkheden door klanten de vrijheid te bieden te innoveren in meerdere clouds én wordt geleverd door VMware Cloud Foundation. Dat is een aantal nieuwe cross-cloud-diensten, ontwikkeld door VMware en het VMware vRealize cloud management platform.

Geïntegreerd SDDC-platform voor de hybrid cloud

VMware Cloud Foundation levert de next-generation hyperconverged infrastructuur, waarmee private clouds gebouwd kunnen worden. Voor het eerst wordt VMware’s schaalbare hyperconverged software (VMware vSphere en VMware Virtual SAN) nu gecombineerd met netwerkvirtualisatieplatform VMware NSX. VMware SDDC Manager is een belangrijk onderdeel van VMware Cloud Foundation en helpt klanten en serviceproviders de implementatie en het beheer van VMware cloud-software te automatiseren. SDDC Manager helpt de gehele VMware cloud-software-stack te bouwen en onderhouden, waardoor cloud-beheerders  hun cloud-infrastructuur  niet meer hoeven te installeren, configureren, beheren en updaten en een complete cloud in slechts enkele uren kan worden gebouwd. Daardoor kunnen klanten zes tot acht keer sneller een cloud-infrastructuur implementeren en dertig tot veertig procent besparen op TCO.

VMware Cloud Foundation biedt een nieuwe ‘as-a-service’-optie die de kracht van het SDDC levert in een hybrid cloud-omgeving. IBM is de eerste VMware vCloud Air Network-partner die de nieuwe VMware Cloud Foundation-diensten levert met zijn VMware Cloud Foundation on IBM Cloud-aanbod. VMware Cloud Foundation zal in de toekomst beschikbaar zijn op additionele public clouds, waaronder vCloud Air. Lees meer over VMware Cloud Foundation on IBM Cloud in deze Engelstalige aankondiging.

Voor private clouds kunnen klanten gebruiksklare VxRack Systems geïntegreerde oplossingen van EMC aanschaffen of de Cloud Foundation-software combineren met gekwalificeerde VMware Virtual SAN Ready Nodes van Dell, Hewlett Packard Enterprise en QCT.

VMware Cloud Foundation runt iedere traditionele of cloud-native applicatie, van bedrijfskritische scale-up applicaties tot distributed scale-out applicaties. Ongeacht of deze in virtuele machines of containers staan, biedt VMware Cloud Foundation een consistent infrastructuurplatform dat de prestaties, veerkracht, veiligheid en beheerfunctionaliteiten van vSphere, Virtual SAN en VMware NSX  levert. VMware Cloud Foundation integreert met bestaande VMware-oplossingen om cloud-flexibiliteit en -keuze te ondersteunen en business mobility mogelijk te maken:

• VMware vRealize Suite levert een uitgebreid enterprise-ready cloud-management platform (CMP) dat het leveren van IT-diensten kan versnellen, IT operations verbetert en eindgebruikers gecontroleerde keuzemogelijkheden biedt over heterogene multi-cloud-omgevingen (vSphere en non-vSphere).
  • VMware vSphere Integrated Containers stelt ontwikkelaars in staat sneller te innoveren met veilige, multi-tenant self-service toegang tot containers, terwijl IT in staat is bestaande tools, kennis en processen in te zetten om container-diensten te implementeren en beheren.
  • VMware Integrated OpenStack biedt klanten de snelste weg om een production grade OpenStack-cloud bovenop een VMware-gebaseerde SDDC-infrastructuur te implementeren en beheren.
  • VMware Horizon stelt klanten in staat snel gevirtualiseerde desktops en applicaties te leveren via een enkel platform, om zo een veilige digital workspace te creëren.

Tech preview: cross-cloud-diensten

Cross-cloud-diensten vallen onder een nieuw ontwikkeld Software-as-a-Service (SaaS)-aanbod dat zichtbaarheid in cloud-gebruik en -kosten vergroot en consistente netwerk- en security-protocollen mogelijk maakt. Ook automatiseert het de implementatie, het beheer en de migratie van applicaties en data over vSphere en non-vSphere private en public clouds. Dankzij de gemeenschappelijke beheeromgeving voor zowel public als private clouds en on-premise workloads, heeft de IT-afdeling de mogelijkheid data en applicaties te beschermen en kosten te beheersen, terwijl ontwikkelaars en de business vrijuit kunnen werken in de cloud van hun keuze. De cross-cloud-diensten die VMware demonstreert tijdens de Tech Preview op VMworld US zijn onder andere:

• Discovery en Analytics: discovery, onboarding en beheer van public cloud-applicaties;
  • Compliance en Security: microsegmentatie en monitoring voor security en compliance bij cross-cloud-applicaties;
  • Deployment en Migration: geeft ontwikkelaars de mogelijkheid cross-cloud te werken en IT de tools om cross-cloud-applicaties veilig en compliant te beheren.

Vernieuwingen voor vCloud Air en vCloud Air Network

VMware vCloud Air en het VMware vCloud Air Network service-provider ecosysteem blijven belangrijk in VMware’s hybrid cloud-strategie.

VMware kondigt VMware vCloud Availability aan voor vCloud Director. Dit stelt partners in staat eenvoudige, kosteneffectieve cloud-gebaseerde disaster recovery-diensten aan te bieden die de vSphere-omgevingen van klanten naadloos ondersteunen met behulp van native vSphere-replicatiemogelijkheden. Deze oplossing is exclusief ontworpen voor VMware vCloud Air Network serviceproviders en is gemakkelijk te beheren. Het bevordert de adoptie van nieuwe en groei bij bestaande klanten met een zeer eenvoudig on-premise installatieproces. De oplossing maakt het ook mogelijk bestaande VMware cloud-omgevingen beter te benutten als deze gebaseerd zijn op VMware vCloud Director’s multi-tenant cloud-beheermogelijkheden.

Voor het uitbreiden van een VMware private cloud naar VMware vCloud Air, biedt de nieuwste versie van Hybrid Cloud Manager verbeteringen die de migratie van applicaties vereenvoudigen en de prestaties van de verbinding tussen de twee omgevingen verhogen. vCloud Air Hybrid Cloud Manager stelt klanten in staat on-premise-netwerken uit te breiden naar vCloud Air via een geoptimaliseerde software-defined WAN, waardoor netwerken zich in de cloud bevinden, maar kunnen presteren alsof ze lokaal zijn. vCloud Air Hybrid Cloud Manager zorgt ook voor zero downtime, bi-directional migratie van volledige applicaties en de migratie van NSX-beveiligingsprotocollen naar vCloud Air Advanced Networking-diensten. Klanten kunnen virtuele machines tot twintig keer sneller verplaatsen met een geoptimaliseerd netwerk en dezelfde beveiligingsprotocollen en -controls behouden die on-premise beschikbaar zijn, zonder dat de business daar hinder van ondervindt.

• VMware Cloud Foundation is naar verwachting beschikbaar in Q3 2016
  • VMware Cloud Foundation on IBM Cloud is naar verwachting beschikbaar in Q3 2016
  • VMware vCloud Air Hybrid Cloud Manager 2.0 is naar verwachting beschikbaar in Q3 2016
  • VMware vCloud Availability voor vCloud Director is vanaf vandaag beschikbaar.

Aanvullende informatie

• Lees dit blog voor meer informatie over VMware Cloud Foundation
  • Lees dit blog voor meer informatie over de beschikbaarheid van VMware vCloud Availability for vCloud Director en vCloud Air Network.
  • Lees dit blog voor meer informatie over de nieuwste release van VMware Hybrid Cloud Manager voor vCloud Air.
  • Bekijk de VMworld 2016 online perskit
  • Volg VMware op Twitter, Facebook en LinkedIn.

———

Over VMware

VMware, wereldwijd leider in cloud-infrastructuur en zakelijke mobiliteit, helpt klanten hun digitale transformatie te versnellen. VMware stelt organisaties in staat een software-defined aanpak van business en IT te beheersen met zijn cross-cloud-architectuur en oplossingen voor het datacenter, mobiliteit en security. VMware behaalde in 2015 een jaaromzet van 6,6 miljard dollar, is gevestigd in Palo Alto en heeft meer dan 500.000 klanten en 75.000 partners wereldwijd. Om de Benelux-markt te bedienen, heeft VMware kantoren in Utrecht, Brussel en Cork. Kijk voor meer informatie op www.vmware.com/nl.