Geplaatst door Osmo

Voormalig Google-medewerkers maken programmeren leuk voor kinderen door de introductie van Osmo Coding

Amsterdam, 4 oktober 2016 – Leren coderen en programmeren worden de belangrijkste vaardigheden van de 21e eeuw genoemd. In Nederland komt er ook steeds meer draagvlak om in het onderwijs het vak programmeren verplicht te maken voor kinderen van alle leeftijden. Daarom introduceert Osmo – dat een revolutionaire manier heeft ontwikkeld waarop kinderen tegelijkertijd spelen en leren op de iPad – vandaag officieel Osmo Coding in Nederland. Osmo Coding is het eerste iPad-spel dat kinderen intuïtief leert programmeren, namelijk met hun handen.

Osmo Coding leert essentiële vaardigheden
Dat het leren van programmeren en coderen voor kinderen vanaf een jonge leeftijd een belangrijk element is in het onderwijs wordt internationaal onderzocht en erkend. Dit wordt onder andere ondersteund door vijftig jaar onderzoek van het MIT[1], dat heeft geconstateerd dat programmeren de ontwikkeling van het kind stimuleert. In Nederland[2] is er draagvlak om het leren van programmeren te introduceren op basisscholen.

Kinderen kunnen programmeren met Osmo Coding door het gebruik van het spel op de iPad in combinatie met fysieke objecten. Dit bevordert niet alleen de ontwikkeling van sociale, cognitieve en motorische vaardigheden, maar stimuleert ook het creatieve denken. “Spelen met fysieke blokken is tijdloos. Als de blokken van dit spel in elkaar klikken heeft dat iets magisch”, zegt Pramod Sharma, CEO en medeoprichter van Osmo. “Iedere ouder weet dat kinderen op een instinctieve manier leren bouwen, en ik ben blij om deze activiteit te verbinden met het meest fundamentele onderdeel van de moderne technologie: programmeren.”

Hoe Osmo Coding werkt
Bij de ontwikkeling van het spel is gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van het Osmo team, dat bestaat uit voormalige Google software engineers. Samen codeerden zij meer dan tien miljoen regels voor producten zoals Google Search, Google Docs en Google Chrome.

Osmo Coding is speciaal ontworpen om kinderen van 5 tot 12 jaar te leren programmeren en werkt met Osmo’s eigen ‘Reflective AI technology’, een tool die de iPad in staat stelt om de objecten voor zich te ‘zien’.

• Het spel introduceert Osmo’s eerste karakter Awbie™ in Osmo’s bestaande spelsysteem.
  • Met fysieke codeerblokken kunnen kinderen de route bepalen die Awbie™ loopt. Zo sturen ze haar in een reis door een magische wereld.
  • Elk fysiek codeblok bevat een unieke opdracht die kan worden gecombineerd met andere opdrachten. Door verschillende combinaties te vormen ontstaat er een lastig parcours voor AwbieTM om te volgen.
  • Met onder andere het schudden van bomen, het eten van aardbeien en het planten van bloemen, gebruiken kinderen hun rekenkundige denken om de looproute en activiteiten van AwbieTMte bepalen.

Osmo brengt kinderen terug naar de echte wereld
Het team achter Osmo bestaat uit jonge ouders van Stanford en Google, die een manier wilden vinden waarbij het zeker is dat de tijd die kinderen achter een iPad scherm spenderen, actief is. Osmo doet dit door het schermgebruik naar een hoger niveau te tillen, en de fysieke wereld in een interactieve omgeving te veranderen. Zo verandert elk fysiek object voor de tablet in een digitaal verbonden spelelement of worden ‘echte’ tekeningen getransformeerd in digitale tekeningen die je terug kunt zien op het scherm van de tablet.

“In een wereld waarin schermtijd simpelweg ‘tijd’ voor kinderen is geworden, zijn we gaan nadenken over de effecten van technologie op de ontwikkeling van onze kinderen. We wilden er zeker van zijn dat onze kinderen belangrijke vaardigheden beheersen die later niet kunnen worden geautomatiseerd door robots, zoals programmeren”, zegt Sharma. “Nu steeds meer mensen zich bezig houden met virtual reality, richten wij ons op de ervaringen die verder gaan dan digitale schermen: de realiteit.”

Andere Osmo spellen die vaardigheden als spelling, tekenen, inzicht en ruimtelijk denken en wiskunde nieuw leven inblazen zijn: Words, Newton Tangram, Masterpiece en Numbers. Osmo’s toewijding om leerzame, verfijnde en speelse activiteiten te ontwikkelen die de fysieke wereld met de digitale wereld verbindt heeft er in de Verenigde Staten al voor gezorgd dat Osmo een favoriet is van leerkrachten, ouders en kinderen. In 2015 is Osmo zelfs uitgeroepen tot TOTY “Innovative Toy of the Year” finalist. Osmo is er nu klaar voor om dit succes voort te zetten in Nederland met de introductie van Osmo Coding.

Verkooppunten
Voor alle Osmo spellen is de witte Osmo base en rode reflector vereist. De Osmo spellen zijn beschikbaar bij Apple stores, Bol.comMediamarkt.nl en Playosmo.com.

Bekijk hier een video van Osmo coding.
Bekijk hier hoe Osmo werkt.