Waarschuwing consumenten voor loterijfraude

De Kansspelautoriteit waarschuwt consumenten voor loterijfraude. Daarbij worden merk- én persoonsnamen van legale Nederlandse loterijen misbruikt om consumenten op te lichten. De Kansspelautoriteit geeft tips om loterijfraude te herkennen.

Algemeen bekend zijn loterijfraudeurs die consumenten per sms, telefoon of mail -doorgaans in gebrekkig Engels- proberen te verleiden om een geldbedrag over te maken. Betrekkelijk nieuw is een vorm van oplichting waarbij de logo’s en merknamen van legale loterijen in Nederland worden misbruikt. Bovendien lijken deze initiatieven in sommige gevallen uit Nederland te komen. Er zijn in korte tijd opvallend veel van dergelijke oplichtingspraktijken geconstateerd. Reden voor de Kansspelautoriteit om de consument te waarschuwen voor deze vorm van oplichting en te voorzien van tips.

Voorbeelden
De Postcode Loterij was de dupe van een nepactie rondom een mailing met als titel ‘Postcodeklapper’, waarbij in ruil voor persoonlijke gegevens zogenaamd prijzen werden weggegeven. Uit naam van de Staatsloterij werd een belactie gehouden met onrealistische lotprijzen. Het logo, de adresgegevens en de persoonsnaam van een medewerker van de BankGiro Loterij werden gebruikt in een mailing met gegarandeerde prijzen, die niet bleken te bestaan. De naam van de Postcode Loterij werd wederom misbruikt in een belactie, gericht op specifieke woonplaatsen. Daarbij moest toestemming worden gegeven voor een automatische incasso van administratiekosten á Euro 24,95, om een prijs te ontvangen. Deze variant is op dit moment actief.

Om vertrouwen te wekken wordt bij belacties vaak wel een bedrijfsnaam genoemd, dit bedrijf geeft aan op te treden als vertegenwoordiger namens de loterij. Daarnaast kan er daadwerkelijk (tijdelijk) een Nederlandstalige website in de lucht zijn.

Tips voor consumenten
De Kansspelautoriteit geeft een drietal tips om loterijfraude te herkennen:
– Betaal nooit een geldbedrag om een prijs in ontvangst te mogen nemen. Geen enkele legale loterij zal dit van u verlangen, u heeft immers al betaald via de lotprijs.
– Geef geen toestemming voor een automatische incasso. De telefonische machtiging is per 1 februari 2014 afgeschaft. Bedrijven waarmee u nog niet eerder in contact bent geweest, kunnen dus niet langer via de telefoon om toestemming vragen voor automatische incasso.
– Vraag altijd of een loterij een vergunning heeft. U kunt dit controleren op de website van de Kansspelautoriteit (www.kansspelautoriteit.nl).

Als algemeen advies geldt dat het bij twijfel verstandig is om geen gegevens af te staan. Bij de betreffende legale loterij kan altijd navraag worden gedaan of een actie inderdaad van hen afkomstig is.

Vertrouwt een consument het niet helemaal, of zijn er vermoedens dat er mogelijk sprake is van oplichting, dan wil de Kansspelautoriteit dit graag weten. De Kansspelautoriteit heeft onder meer als wettelijke taak om consumenten te informeren over het Nederlandse kansspelaanbod. Bij oplichting is er geen sprake van een daadwerkelijk aanbod. De Kansspelautoriteit heeft daarom zelf niet de bevoegdheid om handhavend op te treden.

Wel wil de Kansspelautoriteit graag weten of er bedrijven actief zijn die kansspelen of de naam van bekende, legale vergunninghouders gebruiken om u als zogenaamde klant te werven. Deze meldingen kunnen voor de Kansspelautoriteit aanleiding zijn om consumenten nader te informeren over wat in zulke situaties te doen.
Gaat het om daadwerkelijke oplichting? Dan kunt u het beste aangifte doen bij de politie. De politie heeft wel de bevoegdheid om tegen oplichting op te treden. Ook kunt u bij oplichting een melding doen bij de Fraudehelpdesk (www.fraudehelpdesk.nl).