Geplaatst door Capgemini

World Payments Report 2015: non-cash betalingsverkeer groeit in alle regio’s sneller dan het BBP

Utrecht, 6 oktober 2015 – Het volume van het aantal non-cash betalingen is in 2014 met 8,9 procent gestegen naar een recordhoogte van 389,7 miljard transacties. Dat blijkt uit het World Payments Report 2015 van Capgemini in samenwerking met de Royal Bank of Scotland (RBS). De groei is onder andere aangewakkerd door het aanhoudende economische herstel, de snelle expansie in China, de adoptie van mobiele en contactloze technologie en de wereldwijde overgang op real-time betalingsverkeerschema’s. De stijging van 7,6% een jaar eerder is onder meer te verklaren uit de robuuste groei van het aantal non-cash transacties in opkomende landen in Azië en de brede invoering van mobiele technologie voor betalingen in volwassen markten. Het volume van het non-cash betalingsverkeer is in 2013 zelfs sneller gegroeid dan het BBP in alle regio’s.

Opkomende landen in Azië blijven groei bevorderen

Het aantal non-cash transacties in opkomende landen in Azië is met een geschatte 27 procent in 2014 (22 procent in 2013) gestegen gedreven door het toenemend gebruik van internet en mobiele betalingen. De Chinese non-cash betalingsvolumes groeiden in 2013 met 37,7% toen toezichthouders de markt voor de binnenlandse betaalmarkt versneld openden voor buitenlandse concurrentie en in heel China ‘point-of-sale’ terminals werden uitgerold. Ook het aantal mobiele betalingen groeide met 170 procent fors in volume tot 4,5 miljard transacties en is daarmee een belangrijke factor in de Chinese betalingsverkeermarkt.. Qua aantal non-cash transacties neemt het land wereldwijd inmiddels de vierde plaats in achter de VS, de eurozone en Brazilië.

Aantal verborgen betalingen groeit
Verborgen betalingen, oftewel betalingen die niet via bancaire systemen worden verwerkt, beslaan in 2014 ongeveer 10 procent (40,9 miljard) van de non-cash transacties. Dit percentage zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen. Het gebrek aan coherente gegevens over verborgen betalingen, denk aan betalingen via ‘closed loop’ kaarten en mobiele apps, digitale portemonnees en betalingen met virtuele valuta’s, vormt een uitdaging voor banken en niet-bancaire betaling dienstverleners om bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Omdat verborgen betalingen niet hoeven te voldoen aan wet- en regelgeving zijn er zorgen met betrekking tot privacybescherming, informatiebeveiliging, geschillenbeslechting en de mogelijkheden om fraude en witwaspraktijken aan te pakken.

Banken hebben nog steeds sterke positie om klantgerichte innovatie te bieden
Ondanks de opkomst van andere concurrerende betaaldiensten en nieuwe en alternatieve betalingsmethoden hebben banken nog steeds een sterke positie als het gaat om het ontwikkelen van innovaties om de klantervaring verbeteren. Banken zijn beter gepositioneerd dan hun alternatieve rivalen om holistische oplossingen voor alle instrumenten en kanalen te bieden: zij zijn immers één aanbieder voor verschillende betalingsscenario’s. Terwijl banken hun holistisch aanbod blijven verbeteren, kan real-time betalingsverkeer als aanjager voor banken fungeren om nieuwe proposities te ontwikkelen en zakelijke groei te stimuleren. Met deze systemen kan geld in enkele seconden van de ene naar de andere rekening worden verplaatst. Real-time betalingsverkeer ondervindt nog wel hinder door het gebrek aan interoperabiliteit van systemen in Europa en over de hele wereld. Toezichthouders kunnen dit probleem oplossen door samen te werken aan standaarden en regels voor de industrie.
“Elk jaar worden banken geconfronteerd met nieuwe en grotere innovatie-uitdagingen om handigere, snellere, veiligere en meer mobiele betaalmethoden te ontwikkelen”, zegt Andrew Lees, Global Sales Officer van Capgemini Financial Services. ” Aanbieders van betalingsdiensten zullen een lange termijn aanpak moeten volgen en holistische wereldwijde oplossingen moeten implementeren om aan deze uitdagingen te voldoen.”“Ook voor de Nederlandse betalingsverkeermarkt is dit rapport bijzonder interessant en relevant gezien het eerder dit jaar vastgestelde plan om binnen vier jaar een infrastructuur voor real-time betalingsverkeer neer te zetten voor betalingen” , zegt Paul Koetsier, Payments Business Consultant van Capgemini Financial Services.

Nieuwe ontwikkeling: Blockchain technologie

Een andere ontwikkeling die de markt voor betalingsverkeer opnieuw vormgeeft, is Blockchain technologie. Blockchain is een nieuwe technologie die is ontwikkeld voor het ondersteunen van Bitcoin en crypto currencies. De drie belangrijkste kenmerken van Blockchain zijn transparantie, decentralisatie en ‘key signing permission’. De technologie kan de efficiëntie van financiële transacties verbeteren en het wereldwijde financiële netwerk transformeren. Mede hierdoor heeft het de potentie om de omloopsnelheid van geld te versnellen en een toekomstig alternatief te bieden voor bancaire legacy systemen.

Over het World Payments Report
Het World Payments Report is al meer dan een decennium dé bron voor fundamentele data, trends en commentaar op het regionale en mondiale non-cash betalingsverkeer. Kijk voor meer informatie over het rapport op de website van Capgemini of download het volledige rapport via www.worldpaymentsreport.com.Infographic: http://www.slideshare.net/capgemini/infographic-the-shift-from-physical-to-digital-payments-is-accelerating-the-2015-world-payments-report