Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: einde zeepbelletje

De verkoop van veel web 2.0 ondernemingen aan grote partijen markeert het einde van een periode. En wat nu? In elk geval uitsluitsel over vieze woorden, vinden Amerikaanse mediabedrijven.

In een analyse van de Bebo-verkoop schrijft The Guardian dat met de verkoop van sociale netten aan grote partijen – het wachten is nog op Facebook en Hyves – er een eind komt aan jaren van opbouw van start-ups. Het is tijd om te ‘cashen’.

Echter, AOL gaf nu minder dan 1 miljard uit voor Bebo en acht jaar geleden nog 164 miljard voor Time Warner, de duurste mislukte overname ooit. Nu komt er een eind aan jaren van ondernemingsgeest die sterke bedrijven hebben opleverd. Hun waarde is veel reëler dan zeven, acht jaar geleden met toen een Boo.com en World Online.

Grote bedrijven nemen het over, letterlijk. De vraag is of ze er nu wel mee winnen. Immers, het perspectief voor de reclameopbrengsten op internet is op korte termijn niet florissant. Nog steeds is de vraag waar het geld op internet echt verdiend kan worden, ook met web 2.0. Maar de verkopers van web 2.0 bedrijven zijn winnaars die opnieuw kunnen beginnen met hun geld.

dubbel budget Wikipedia

Web 2.0 is niet enkel financieel kwetsbaar. Dat blijkt nog eens uit de opsomming van de recente problemen bij Wikipedia. Chef Jimy Wales misdroeg zich niet alleen in de inmiddels beëindigde persoonlijke relatie, maar ook zijn declaratiegedrag en commerciële flirts staat ter discussie. Maar hij blijft de grote man van dit schitterende project.

Het budget van exploitant Wikimedia verdubbelt ruimschoots, van 2,2 miljoen dollar in 2007 tot 4,6 miljoen dollar in 2008. Het personeelsbestand kan verdubbelen, maar is met 16 personen nog gering voor een site in de hoogste regionen van de internetstatistiek. De organisatie kreeg 45.000 giften, van gemiddeld 30 dollar.

Valueclick en eBay

Online marketingbedrijf ValueClick betaalt een schikking van bijna 3 miljoen dollar om een einde te maken aan een spamzaak. Volgens de toezichthouder op de handel in de VS, de FTC, heeft ValueClick valse claims gemaakt in ongevraagde e-mail. Met aanbod van cadeautjes werden surfers naar sites gelokt. Ook beschermde ValueClick financiële data onvoldoende.

Een tweede tegenslag voor dit bedrijf is de opzet van een eigen netwerk voor affiliate marketing door eBay. eBay gaat zelf websites die klanten leveren voor het eigen netwerk betalen. Het eBay Partner Network heeft 100.000 deelnemers, aldus eBay.

Lekkende data

Bescherming van persoonsdata blijft gevoelig. Een inbraak bij Hannaford, een supermarktketen, leidde tot het lekken van data van vier miljoen klanten.

Ondertussen moet een man wegens p2p-diefstal van persoonsdata vier jaar naar de gevangenis. Hij gebruikte onder meer ruilprogramma LimeWire op uit de ‘shared’ mappen van andere gebruikers persoonlijke data te halen. Die gebruikte hij ondermeer om online aankopen te doen.

Automarketing naar het web

Mediaconcern NBC Universal koopt 35 procent van Driver TV. Dit bedrijf maakt video’s voor het web in opdracht van de automobielindustrie. NBC ziet steeds meer van de totaal 20 miljard dollar aan reclame voor auto’s naar het web verdwijnen en wil daar een bres tegen opwerpen. GM, Ford en Chrysler verlaagden hun tv-budgetten met meer dan 190 procent en verhoogden hun webbudgetten met meer dan 50 procent.

Driver TV sloot ook een overeenkomst om via sociaal net Myspace de video’s te gaan verspreiden. Driver TV is opgezet door tv- en reclameproducent Radical Media als crossmediabedrijf.

Starbucks muziek

Crossmedia is een eenvoudige sticker, maar moeilijk waar te maken. Dat ondervindt Starbucks. De koffieketen werd een echt crossmediabedrijf met aanbod van wifi en exploitatie van eigen muziek om de ‘koffieervaring’ te verijken.

De muziekproductie is niet goed gelopen. De eerste schreden vormden een groot succes met de cd ‘Careless Love’ van Madeleine Peyroux die hoge verkoopcijfers haalden en de zangeres beroemd maakte. Maar Starbucks brengt volgens criticasters nog slechts voorspelbare, risicoloze producties uit zoals van bijvoorbeeld Alicia Keys en James Blunt. De cd-verkoop steeg volgens Starbucks wel met 22 procent, maar het aantal coffeeshops met 18 procent.

Fuck of * en Microsoft

Microsoft verliest een rechtszaak in beroep, die al ruim tien jaar loopt: het gaat ondermeer om het ‘kapotmaken’ van tekstverwerker WordPerfect. De rechter verwierp een poging van Microsft om Novell te verbieden met aanklachten door te gaan. Die zaak zal dus eindelijk inhoudelijk doorgang vinden.

Novell beschikt over een e-mail van Bill Gates zelf uit 194 waarin deze bekent dat Microsoft Novell moet benadelen met het vertragen van de verstrekking van data van Windows besturing. Hij erkent min of meer dat WordPerfect beter is. Toch werken we vandaag de dag allemaal met Word.

Nog meer multimedia juridisch wapengekletter. Voor het eerst in dertig jaar zal het Hooggerechtshof in Washington zich weer buigen
buigen over obsceen taalgebruik en ongepaste scènes. En nog steeds, anno 2008, exclusief op televisie.

De zenders zijn het zat dat ze voor elk woordje of beeld dat er per ongeluk tussendoor slipt, ook bij live uitzendingen, worden gestraft door toezichthouder FCC. Deze volgt een krachtige lijn volgt van de regering-Bush tegen gebruik van vieze woorden. (Eigen vieze daden zijn minder erg.) TV-zenders hebben daar steeds meer last van, vooral met reality-shows. De vrije meningsuiting is in het geding.

Eind februari nog verloor Fox een beroepszaak bij de FCC omdat er vóór 22.00 uur beelden te zien waren van het slagroom likken van de lichamen. De gevoelige delen kwamen niet in beeld. Overigens zal het Hooggerechtshof niet deze zaak maar twee andere straffen van Fox oppakken: het gebruik van de woorden ‘shit’ en ‘fuck’ door de sterren Cher en Nicole Richie tijdens Billboard uitreikingen in 2002 en 2003. Overignes loopt er voor een gerechtshof in Philadelphia nog een beroep van CBS tegen de beote van 550.000 dollar om het beroemde ontbloten van de borst van Janet Jackson tijdens de Super Bowl pauze in 2004.

Geheime dienst blogt

De Israëlische geheime dienst Shin Bet blogt teneinde personeel te werven. Zo te zien gaat het om drie heren en één vrouw, ,maar wie er werkelijk achter zitten krijgen we natuurlijk niet te zien.

Ondertussen bij de buren: Nu.nl over ABN Amro krakers, De Telegraaf over mobiel surfen en NRC recenseerde een boek over Hyves

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond