Industry Wire

Geplaatst door GS1

GS1 Digital Link: de brug tussen het fysieke product en zijn digitale identiteit

Bedrijven willen weten wat consumenten bezighoudt en consumenten zoeken steeds vaker productinformatie op internet. Die twee werelden komen samen met GS1 Digital Link. “Door de GS1-code op te nemen in een webadres krijgt het artikel een digitale identiteit en kun je deze in de toekomst linken met allerlei informatie over het product”, aldus innovatiemanager Frits van den Bos van GS1.

De standaard GS1 Digital Link maakt het straks mogelijk om eenvoudig en efficiënt de link te leggen tussen een product en verschillende webapplicaties. Een uitkomst in een tijdperk waarin consumenten altijd en overal winkelen en vragen om productinformatie en transparantie.

Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland: “Bedrijven die barcodes scannen, hebben in hun systemen gegevens gekoppeld aan een barcodenummer. Door deze nummers ook in webadressen te gebruiken, kun je producten linken met informatie in webapplicaties. Het maakt het mogelijk om producten te scannen en zo informatie over dat product informatie te verzamelen op het internet.”

“Een consument wil bijvoorbeeld weten waar hij een product het beste kan kopen. Of hij zoekt naar allergie-informatie, of naar de gebruiksaanwijzing van zijn nieuwe televisie. Bij al deze vragen moet je aangeven om welk product het gaat. En dan is de GS1-code wel zo handig. Die staat immers toch op alle producten en kun je scannen.”

Tal van mogelijkheden voor bedrijven en retailers

GS1 Digital Link biedt bedrijven en consumenten in de toekomst een schat aan nieuwe mogelijkheden. Volgens Van den Bos is het voor consumenten interessant omdat ze allerhande relevante informatie (herkomst, gebruik, (afval)verwerking) over een product kunnen opzoeken. “Een fabrikant kan vervolgens zien hoe vaak zijn product wordt gescand en hierover vragen beantwoorden. Dit kan hem helpen om zijn product en de marketing ervan te verbeteren.”

‘We verbinden de barcode van GS1 met de wereld van het internet’

Het webadres dat met GS1 Digital Link wordt gekoppeld aan de barcode, is doorgaans van het bedrijf dat het product maakt. Toch kan het ook voor retailers interessant zijn zegt Van den Bos. “Retailers kunnen ook informatie verstrekken bij barcodes, die door hun klanten worden gescand. In de retail (web)applicatie wordt de klant dan direct doorverwezen naar deze informatie. Maar ook voor bijvoorbeeld het tracken en traceren van postpakketten kan de nieuwe standaard een uitkomst bieden.”

GS1 standaarden bestaan uit internationale afspraken over een uniforme manier van werken. “Deze internationale afspraken gaan over hoe je via het scannen van een GS1-code, de barcode, een product kunt linken met informatie over dit product aan een webpagina”, vertelt Van den Bos. “Internet biedt het platform om deze informatie ‘tailormade’ te bieden maar ook informatie te verzamelen.

Wat is het verschil met een ‘gewone’ QR-code?

De vergelijking met de bekende QR-code dringt zich op. Maar: “In de huidige QR-codes zit een uniek webadres en daarmee kom je op een webpagina met specifieke informatie, zoals een promotieactie. Andere informatie over dat ene product kun je daarin niet vinden. En QR-codes kun je, anders dan een barcode, niet scannen in magazijnen of om producten af te rekenen aan de kassa. Als je de GS1 Digital Link in een QR code plaatst kan dat straks wel. En dat is nu net het cruciale verschil met de ‘gewone’ QR.”

“Het gaat om de unieke identificatie online, waarbij het niet belangrijk is of je een barcode, een QR, een RFID-tag, een image of de GS1 DataMatrix gebruikt.”

“Je wilt producten met GS1 Digital Link online een identiteit geven. En omdat aan ieder product al een barcode (identificatienummer) hangt, kun je nu met GS1 Digital Link niet alleen in de fysieke wereld maar ook in de online wereld een geauthentiseerde identiteit creëren. Kortom, het gaat dus om de unieke identificatie online, waarbij het niet belangrijk is of je een barcode, een QR, een RFID-tag, een image of de GS1 DataMatrix gebruikt.”

GS1 roept bedrijven op om pilot te starten

Wereldwijd is er belangstelling voor GS1 Digital Link, vooral in Amerika lopen er al verschillende pilots. GS1 Nederland staat in de startblokken om bedrijven te helpen om met deze nieuwe ontwikkeling aan de slag te gaan.

“We willen graag een pilot starten. Ik roep bij deze bedrijven op die hierin samen met ons willen optrekken. Dat hoeft echt niet heel groots. Klein beginnen is het advies, zeker voor retailers: start bijvoorbeeld met een QR-code waarin de GS1 Digital Link staat en leidt dit naar een eenvoudige webpagina met interestante informatie voor de consument,” aldus de oproep van Frits van den Bos.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht