Deel dit artikel
-

PCM: verdienmodel krant nog fier overeind

PCM blijft geloven in de kracht van de papieren uitgave. Dit ondanks het moeilijke jaar dat de uitgever achter de rug heeft. Het verdienmodel van de krant op het internet heeft ‘niet de potentie die velen het hebben toebedeeld’.

Dat blijkt uit de jaarrekening (PDF) van PCM, uitgever van kranten als Trouw, de Volkskrant en NRC Handelsblad.

Uitgever PCM heeft vorig jaar een nettoverlies geboekt van ruim 205 miljoen euro. Het jaar daarvoor was er nog sprake van een winst van 19,6 miljoen euro.

De structurele daling van de dagbladoplage moet omgebogen worden, zo meent de uitgever. PCM wil beter profiteren van de markt voor hoger opgeleiden. In het jaarverslag is te lezen dat PCM onder jongere lezers haar positie weer moet innemen. “Ook met nieuwe internet- en mobiele producten moet PCM op zoek naar bezoekers en lezers die een bewuste keuze maken voor één of meerdere van onze titels, waarbij we ons moeten realiseren dat het verdienmodel van de krant nog fier overeind staat en het verdienmodel van de krant op internet niet de potentie heeft die velen het hebben toebedeeld.” Het grootste deel van de aandacht zal blijven uitgaan naar de krant en de dienstverlening aan de abonnees.

Met het geboekte verlies blijft de uitgever geloven in het huidige verdienmodel. Dit terwijl de Raad van Bestuur van PCM ook nog geen teken van herstel ziet op de zwakke advertentiemarkt. Door bezuinigingen zijn de kosten inmiddels wel iets verlaagd De iets hogere omzet uit oplages en de stijging van de omzet uit lezersaanbiedingen vallen in het niet bij de teruglopende inkomsten uit de advertentiemarkt.

De vooruitzichten voor de economie en de markt zijn niet goed. PCM houdt rekening met een verdere daling van de advertentieomzet terwijl de kosten blijven stijgen, vooral salariskosten en kosten van bezorging. Gedurende de eerste maanden van 2009 heeft de gerealiseerde advertentieomzet deze negatieve verwachting bevestigd. Herstructureringen, zo laat PCM weten, zijn noodzakelijk.

De omzet is ten opzichte van 2007 gedaald van  576,5 miljoen naar 570,6 miljoen euro in 2008. Deze beide omzetcijfers zijn gecorrigeerd met de afgestoten en beeindigde activiteiten, ThiemeMeulenhoff en DAG. ThiemeMeulenhoff, de educatieve uitgeverij, is in het najaar van 2008 verkocht aan NDC|VBK. De papieren krant Dag hield in september op te bestaan.

De aangekondigde overname van PCM door de De Persgroep, bevindt zich inmiddels in de afrondende fase.

Bron foto: swimfreak000 (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Eric

Knap dat je 200 miljoen verliest en er toch in blijft geloven! Vooral goed blijven vast houden aan het oude verdien model en vooral niet verwachten dat iedereen over 3 jaar (als de crisis over is en PCM verwacht advertentie inkomsten te krijgen) een iPhone/PDA heeft en onbeperkt internet en zo de krant lees. Hier in New York zie je de eerste mensen met een digitale krant rond lopen. ff snel downloaden voor je naar je werk gaat (en hier kost een gewone krant 25-75 cent per dag).

danny

jannemiek, is er ook bekend hoe de online ''kranten'' het doen?ik mis een beetje de relevantie van dit offline artikel voor emerce lezers/bezoekers namelijk

Jannemiek

@Danny Je hebt gelijk in die zin dat Emerce voornamelijk over e-business schrijft. We behandelen eigenlijk alle sectoren waar de impact van internet groot is. Daaronder valt ook de media-sector, waarin de grote online media exploitanten en publishers weer een belangrijke speler zijn. Dus naast direct aan online gerelateerde zaken als e-commerce, mobile of online marketing, schrijft Emerce ook over de grote uitgeverijen als VNU en in dit geval PCM. De jaarrekening van PCM vond ik nieuwswaardig genoeg. In dit geval heb ik voor de insteek gekozen dat PCM nog niet zozeer de potentie ziet van het verdienmodel van de krant online. En daar is in mijn ogen de link met het online gedeelte.  Jouw onderwerp, 'hoe doen online kranten het', is zeker ook interessant. Wellicht voor een verdiepend vervolgartikel.

Eric

@Danny:Misschien heb je hier iets aan:TGM http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2897491  Volkskrant/onlinewww.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2963098

Luc van Poelje

Zitten er wel ondernemers achter het stuur? Hoe kun je blijven geloven dat het wel snor zit met zulke resultaten?Blijft dit zonder gevolgen? Heeft iemand zijn target niet gehaald? Zo'n houding is olie op het vuur in de discussie 'hoe kunnen we die arme krantjes er weer bovenop helpen'. Laat maar afsterven als er geen drang tot (over)leven is! Het gaat er niet alleen om om met je papieren lap tekst nieuwe of oude doelgroepen te winnen. Innoveer ook je papieren propositie! Er zijn meer variabelen in het spel. Wake up!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond