Telegraaf verkoopt Sugababes aan start-up

De jongerenprofielensites van Telegraaf Media Groep zijn verkocht aan de internet start-up Swigle. De online communities Sugababes en Superdudes, kampen beide met teruglopende ledenaantallen.
Hoeveel er betaald is, dat wordt door beide partijen niet uit de doeken gedaan. "Minder dan er voor een eerdere overname is betaald", is het enige dat Jurgen van Dulst, de nieuwe eigenaar van de sites, wil zeggen. Zijn start-up Swigle wordt bestierd door het eerdere management van Sugababes.
Van Dulst: wil dit jaar een nieuw web 2.0-gebruikersplatform introduceren. Daarmee past Sugababes prima binnen de visie van zijn bedrijf: "Die twee bestaan naast elkaar. Het kan best zijn dat Sugababes gaat helpen het platform aan te zwengelen." Het web 2.0-gebruikersplatform wordt ‘een content aggregator met communnity-features’. Veel meer wil van Dulst er nog niet over kwijt.
Strategische heroriëntatie
Eind maart besloot TMG om Sugababes in de etalage te zetten. De uitgever stootte als onderdeel van een strategische heroriëntatie eerder al de Hitkrant en Cosmogirl af. Daarna volgde ook de digitale pendant van de jongerentitels. Sugababes kampte al enige tijd met een teruglopend bezoek. Net als voorheen concurrent CU2 van Ilse Media, die de stekker uit dat project haalde.
Van Dulst: "Ik zeg niet dat ik van Sugababes weer het enorme succes ga maken dat het ooit kende. Iedereen heeft natuurlijk de cijfers van STIR gezien." Hij vervolgt: "Het aantal leden van Sugababes is afgenomen, maar wij denken met een paar aanpassingen de daling te kunnen stoppen en het ledenaantal te stabiliseren. Groei hoeft natuurlijk niet het doel te zijn."
Community is de baas
De gemeenschap wordt betrokken bij de aanpassingen. ""Zo willen we de community tegemoet komen. We willen met de leden kijken hoeveel advertenties er worden geplaatst, in welke mate deze storend zijn." Daarnaast wordt de community gevraagd wat er goed is aan Sugababes en wat ze vinden van alle veranderingen de afgelopen twee jaren. "Uiteindelijk hopen we bij iets uit te komen waar zij zich thuis voelen."
"We gaan terug naar onze roots. We willen meer faciliteren dan alleen maar publishen. Meer luisteren naar de groep." Maar Van Dulst geeft toe: "Wat het gaat worden, dat is nog even afwachten."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Barbara Castelein
Hey Jurgen, Leuk!Heel veel succes alvast. Lijkt een beetje op onze overname van Cu2, Kaboem ed 🙂
peter
@barbara misschien moeten jullie fuseren?
Jurgen
Barbara bedankt! Ik moest ook aan jullie denken toen wij in de overname zaten 😉
margreet
Goed dat sugababes weer in 'oude handen' is. Maak er wat van en veel succes!