Deel dit artikel
-

Googlebaas: kranten moeten blijven innoveren

Beter gebruik van technologie kan nieuwsorganisaties helpen bij het vinden van een meer winstgevend online businessmodel.

Dat laat Eric Schmidt, CEO van Google, weten tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Newspaper Association of America (NAA). Hij heeft bewondering voor kranten die in eerste instantie het internet omarmden. Maar al snel hebben ze het stokje overgedragen aan Google, die zonder moeite in het gat kon stappen dat de uitgevers lieten liggen: content distributie.

Uitgevers moeten blijven innoveren meent Schmidt. De nieuwsorganisaties zouden veel meer online moeten doen.

In feite liet Schmidt weten dat nieuwsorganisaties een nieuw businessmodel nodig hebben en dat Google daar onderdeel van zal zijn. Hij riep de industrie op om met Google mee te gaan en producten te maken die verder gaan dan slechts een kop op een pagina van een zoekmachine. Google ziet een gelaagde vorm voor zich met gepersonaliseerde informatie om de lezers vast te houden. “Waarom weet een krant niet wat de lezer gisteren online heeft gelezen?”, aldus Schmidt.

Andere bronnen van inkomsten

Schmidt dringt er bij de uitgevers op aan om online andere bronnen van inkomsten te vinden naast advertentie-inkomsten: “Daar is ruimte voor op het internet.” Nieuwsorganisaties zouden sommige informatie gratis moeten verspreiden en daarnaast moeten werken met abonnementen voor meer diepgaande artikelen of ze zouden een microbetalingssysteem moeten instellen om een klein bedrag te vragen voor losse artikelen. Al gaf de CEO aan dat het leeuwendeel van de inkomsten uit advertenties zal blijven komen.

De CEO van Google bracht deze boodschap een dag nadat de Associated Press aankondigde om ‘juridische en wettelijke maatregelen’ te nemen tegen de zogenoemde aggregators die het nieuws van kranten verspreiden zonder hier een beloning tegenover te stellen.

Niet alleen Google News, maar ook bijvoorbeeld Techmeme is een dergelijke verzamelsite, een agreggator van nieuws.

De dreigende boodschap van AP lijkt geen betrekking te hebben op Google. Op zijn blog haalt de zoekmachinegigant aan dat het in 2007 een partnership sloot met het persbureau. Hierdoor mag Google complete artikelen van het AP op hun eigen site tonen.

Miljoenendeal

Schmidt stelde ‘verbaasd’ te zijn dit nieuws van AP te horen. Hij dacht dat de ‘miljoenendeal’ met AP een succes was te noemen.

In een blogpost gaf Google nog aan juist het verkeer naar nieuwssites te stuwen. En met het verkeer ook de inkomsten dankzij de advertenties die met het AdSense-programma op de sites van nieuwsorganisaties geplaatst kunnen worden.

Copyright stelen

Rupert Murdoch, CEO van News Corporation, vroeg of aggregatoren als Google niet zouden moeten betalen voor het gebruik van content: “Moeten we het maar toestaan dat Google onze copyright steelt?” Robert Thomson, hoofdredacteur van de Wall Street Journal zei het als volgt: “Er is geen twijfel mogelijk dat sommige websites beter omschreven kunnen worden als parasieten of lintwormen die leven in de ingewanden van het internet.”

Nu steeds meer uitgevers hun ongenoegen uiten over Google, men vindt dat de zoekmachinegigant een deel van de miljoenen zou moeten delen die het binnenkrijgt dor het verzamelen en plaatsen van nieuwslinks, wijst Google met de vinger terug naar de uitgevers. Het nieuws dat Google verzamelt is afhankelijk van content waar de uitgevers in investeren. Veel van de nieuwsagreggatoren verdienen bovendien aan de advertenties die op de pagina’s staan waarop de links te zien zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Groot

Die Google baas heeft voor een belangrijk deel gelijk, maar 1 ding niet: Het verdienmodel. Hij gaat kort door de bocht als zelfverklaard kranten-marketeer. Ik denk dat het verschijnsel krant vreselijk moeilijk geld aan te verdienen is in de toekomst. Het is al jaren zo dat alle media drijven op advertising en dat de abonnementen een mooie stabiele neveninkomst zijn, en de werkelijke waarde van abonnementen is dat het de basis is van de advertentietarieven.  In Nederland doen zover ik weet de kranten al aan betaalde verdieping, maar zover ik weet is dat niet zo'n megasucces dat je daar een redactie op kunt laten draaien. En veel media, waaronder Emerce zelf maar ook mijn klant Omroep Max, is crossmediaal werken een noodzakelijk uitgangspunt en al jaren normaal.  Mijn inschatting is dat krantenmedia zich vanzelf, door harde klappen te krijgen van de markt, hun creativiteit benutten om te overleven en verdienmodellen te ontwikkelen. Crossmediaal werken en veel werken vanuit de stem des volks (bloggen) zal daarbij vast wel een rol gaan spelen, maar de kranten hebben 1 grote troef in handen: objectiviteit en dat is op internet zeldzaam

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond