Recessie oorzaak van faillissement Oswald & Ruby

Het online reclamebureau Oswald & Ruby is failliet verklaard. Voortgekomen uit een fusie tussen interactief communicatiebureau Share of Mind en webbureau Variomatic heeft het bureau in zijn huidige hoedanigheid krap een jaar mogen bestaan.
Het faillissement is afgelopen dinsdag aangevraagd, laat een woordvoerder weten. Inmiddels is de kogel door de kerk. Ruim twintig man personeel komt hiermee op straat te staan.
De tanende economie wordt genoemd als oorzaak van het faillissement. "Er waren genoeg orders en nieuwe accounts, maar wanneer grote klanten hun budgetten bevriezen vanwege de recessie, stoppen de kosten niet." Het bedrijf liep achterstand van betaling op en stond volgens de woordvoerder ‘met de rug tegen de muur’.
Share of Mind en Variomatic hadden beide meer dan tien jaar ervaring in de online reclamewereld.
Het reclamebureau kende klanten als de Diabetesvereniging Nederland, Van Lanschot Bankiers en Vodafone.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
20 Reacties
Adriaan
Dat is pittig zeg.
JJ
Lijkt mij het eerste bureau dat zich verschuilt achter de economische crisis… Vodafone gaat nog ok, Diabetes patienten lijkt me ook…
klaas
Zou het niet het resultaat kunnen zijn van slechte naamgeving? Variomatic is al een vreemd naam voor een webbureau. Maar om daarna je bureau naar twee moordenaars te vernoemen is helemaal raar. Ik zou al voordat ik contact met ze had gehad twijfelen aan de creativiteit.
Gitta Bartling
Het is inderdaad wel erg makkelijk om de recessie hiervan de schuld te geven; en dat terwijl online juist een vlucht neemt omdat dit goed in de budgettaire klauwen te houden valt, de ROI hoog is en het goed meetbaar en dus stuurbaar is. Beter dan een printcampagne meestal.
jeroen
En gelukkig weten wij het allemaal beter!
Dennis
Zonde zeg. Wie zegt dat de recessie geen invloed heeft op omzet die binnenkomt is wat naief. Online zal best een vlucht nemen, maar hierbij staan de inkomsten vaak niet in verhouding met het offline gedeelte.
Een bureau directeur
Het is natuurlijk altijd makkelijk om van de zijkant een mening klaar te hebben. Maar ik vind dit toch wel erg verrassend nieuws omdat het een interactief bureau betreft, in deze tijd had dit voor mijn gevoel absoluut niet hoeven te gebeuren. Het lijkt er op dat het management van het bureau niet op tijd heeft waargenomen dat een aantal klanten voor een te groot deel verantwoordelijk zijn voor het inkomen van het bureau. Een risicovolle en gevaarlijk situatie, zo blijkt maar weer. Daarnaast moet je natuuurlijk ook nog eens met de geluiden van een recessie goed naar je portfolio kijken. Wat verwacht je dat de gevolgen zijn van een crisis op je klanten, en wat doet dat met je prognose? Voor mijn gevoel is er op deze beide vlakken niet goed beleid gevoerd. 1 of 2 klanten die samen voor een te groot deel verantwoordelijk zijn voor het inkomen en ook nog eens klanten die in een segment zitten die gevoelig is voor de recessie. Tsja, als je dat niet in de smiezen houdt en niet ingrijpt of maatregelen neemt maar gewoon lekker hard in de waan van de dag blijft zitten om projecten binnen de deadline op te leveren dan vraag je om problemen. Nogmaals, het is enkel mijn gevoel wat ik er bij heb. Weet natuurlijk niet de echte oorzaak. Ik trek er zelf eigenlijk niet echt een alarmerende conclusie uit voor de interactieve branche. Die heeft over de breedte percentueel veel minder last van de recessie dan andere specialistische bureaus zoals bijvoorbeeld ATL. Ik wens de mannen veel succes met hun volgende plannen.
sanne
[Re: klaas: slechte naamgeving…] Ik vind het juist een heel creatieve naam, maar gezien de situatie wel heel erg wrang. Hebben zowel Oswald als Ruby hun daden niet moeten bekopen met hun dood? En wat betreft de ROI kwestie… Print, of Internet. Klanten hebben bij ons vanaf vorig kwartaal ook een behoorlijke budgetstop ingelast, maar deze komen nu mondjes maat los. Schat dat we in april weer vollebak draaien. Tot die tijd is het de broeksriem aantrekken.
Fox
hoge bomen vangen veel wind. Hoe erg het ook is, het kaf wordt van het koren gescheiden. In economische hoogtijdagen is het niet moeilijk om voor je klanten de marketing-euro uit te geven. Het gaat erom dat je dat effectief doet, ongeacht de economische omstandigheden. Minder ritueel verkopen, gewoon resultaat leveren zoals het hoort. (Een BMW X5 of Audi A8 zijn geen uitgangspunten voor een offerte) Ik ben benieuwd wanneer het volgende over-the-top webreclamebureau uitstel van betaling gaat aanvragen. De 'recessie' kan kansen oplveren voor iedereen die met beide benen op de grond blijft staan.
Bureau eigenaar
tja is natuurlijk makkelijk oordelen want je bent er niet bij geweest en ik heb een donkerbruin vermoeden dat de meeste reaguurders zelf nog nooit een dag voor zichzelf gewerkt hebben. Tuurlijk had dit bureau eerder moeten reageren maar als je mensen hebt werken waar je een goede band mee hebt dan is dat allemaal niet zo makkelijk. Vaak kies je dan om die mensen te houden en zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen…de huidige crisis is alleen steeds groter aan het worden waardoor dit op een gegeven moment ook gewoon moeilijk wordt. En dat het dan te laat is is gewoon balen voor de directie en de mensen die er werken…
Inside info
Goed, hou er maar rekening mee dat een slechte economie hier niets mee te maken heeft. Langdurig mismanagement en zelfverrijking en een hoop blaat kan een leuk bedrijf naar de knoppen helpen. Ik heb contact gehad met de curator die aangaf dat mismanagement iets is waar hij ook 'achteraan' zal gaan. Met andere woorden denk ik dat de directie zelf aansprakelijk zal worden gesteld en beslag zal worden gelegd op persoonlijke tegoeden of management BV's. Neemt niet weg dat het erg jammer is voor de medewerkers van Oswalt and Ruby. It's in the name..
Rick Marsch
Ik wens Sam (en de andere ex Share of Mind medewerkers) veel succes de komende periode.
Ingmar Rozeboom
Tja, als een IJslandse bank je belangrijkste klant is snap ik het. Maar als je klanten als Vodafone e.d. hebt toch wat minder. Natuurlijk, alle bureaus voelen de recessie. Maar ik zie vooral voor goede eerlijke bureaus die hard concreet tastbaar resultaat kunnen realiseren voor hun klanten (en dus zeker online!), enkel kansen. Maar dan moet je wel snappen hoe dat werkt, geen loze beloften doen en gouden bergen beloven en inderdaad met beide benen op de grond blijven staan. Maar weet uit ervaring, dat is in ieder geval voor een aantal van deze heren niet het geval.
Jori de Ruiter
Hoe dan ook, dit bureau, -dat ik ken uit de tijd toen Share of Mind nog gewoon Share of Mind was-, had niet om mogen vallen. Zonde, prima gasten. Sam en Leonard sterkte met de afwikkeling en jullie hopelijke vervolg.
frits van oosteren
Oeps, zaten daar niet deels dezelfde mensen achter als het roemruchte praatjesmaker bureau Change the Script, "slachtoffer" van de vorige crisis?Zullen wel weer opkrabbelen om onder een andere naam wanprestaties te leveren.
ddirks
Ik ben het bijna in het geheel met Inside info eens. Wat volgens mij het grootste probleem met deze club is, is dat de mensen achter het bureau totaal geen bureau ervaring hadden. Bovendien waren de strategen en creatieven in vaste dienst al halverwege 2008 weggerend (na de dramatisch verlopen fusie). So long voor een creative agency en zeker met zo'n naam. Daarnaast ben ik van persoonlijke mening dat lokatie nog steeds een belangrijk issue is, moet je als bureau budgetair op zo'n vervelende lokatie gaan zitten als amsterdam – noord, ga dan in ieder geval in het "interresante" stuk zitten, dat maakt je nog enigzins geloofwaardig. Ik denk dat we helaas wederom blij mogen zijn met deze crisis, de geldzoekers vallen en de goeden blijven staan, hard maar wederom gezegend voor de klant en de mensen die wel echt goed zijn in deze mooie industrie. Maar om nu direct de krediet crisis de schuld te geven is wel iets te veel eer voor zoveel mismanagement.
Birgit Laemers
Sam en Leonard en iedereen bij O&R heel veel sterkte! Vind het super zonde jullie zijn geweldige mensen om mee te werken
Henk Van Westeren
Altijd zonde, oorzaak weet ik niet. Sterkte aan alle medewerkers van O&R. @ Frits praatjesmaker: Typisch gevalletje van klok horen luiden (en dan ook nog heel zachtjes). Gelukkig zijn jouw "wanprestaties" zo klein dat er geen artikel aan gewijd zal worden.
frits van oosteren
@henk: misschien heb je gelijk, een andere klok luidde dat de ex-change the script mensen hier al vertrokken waren voor het schip definitief gezonken was.Ook een bedrijf oswald & ruby noemen, doet me denken aan dezelfde soort foutheid als destijds bij change the script en ander bedrijven uit de vorige bubble.
Fred Willems
Wij waren in december al bezig om geld te krijgen voor een bewezen dienst,dus had toen al idee dat het niet goed zat.Uiteindelijk is er nog betaald.