Dixons biedt consument onafhankelijke beoordelingen

In een tijd waar veel winkels inzetten op user generated content en de mogelijkheid bieden aan consumenten om producten te reviewen gooit elektronicaketen Dixons het over een andere boeg. Sinds dinsdag plaatst Dixons op zijn websites goede én minder goede deskundigheidsscores bij producten.
Dixons maakt hiervoor gebruik van data van HetBesteProduct.nl, die testresultaten verzamelt van consumentenelektronica uit ruim honderd binnen- en buitenlandse vakbladen.
Hiermee hoopt Dixons in te spelen op de behoefte bij de consument naar onafhankelijke beoordelingen van producten. Is de consument dan niet wijs genoeg om de informatie zelf te vinden op het internet? "Jawel, maar probeer eens zelf onafhankelijke informatie te zoeken. Vaak kom je via Google uit bij zogenaamde onafhankelijke sites. Wij scheiden het kaf van het koren. Op internet is het vaak onpersoonlijk, wij bieden hiermee een extra dienst", zegt Bart van Westreenen, algemeen directeur van Dixons.
Dixons wil het eerlijk aanpakken. Alle beoordelingen die HetBesteProduct.nl voor handen heeft, worden weergeven. Van Westreenen: "We laten alles staan. Ook de minder positieve deskundigheidsscores. We filteren niks. Natuurlijk verkopen wij wel a-merken, geen rommel. Maar het wordt wel een leerervaring."
Het kan natuurlijk zijn dat goedkopere producten beter uit de bus komen. Het wordt nog even afwachten wat de invloed hiervan is op de omzet. "We moeten kijken welke producten hierdoor beter verkopen. Uiteindelijk zien we vanzelf of het gunstig is voor de omzet", zegt Van Westreenen.
Dixons constateert dat consumenten zich steeds beter informeren over de kwaliteit van producten voor ze overgaan te koop. "Vooral via internet. Wij willen de consumenten helpen door onafhankelijke, betrouwbare beoordelingen bij onze producten op internet te vermelden."
Dixons heeft om twee redenen voor een deskundigenscore van HetBesteProduct.nl gekozen. Van Westreenen: "In de eerste plaats kennen de experts van de vakbladen de markt en kunnen de kwaliteit van producten in perspectief plaatsen. Daarnaast zijn de bronnen bekend en controleerbaar. In tegenstelling tot de consumentenreviews, die overal worden achtergelaten. De kracht van het HetBesteProduct is dat zij niet afgaat op de mening van één deskundige, maar een goede methode heeft ontwikkeld om de beoordelingen van meerdere experts te combineren."
Dixons toont op haar internetsite onder meer de expertscores bij digitale camera’s, mp3-spelers, navigatiesystemen, game consoles en computerrandapparatuur.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Erik
Goed te zien dat een belangrijke speler in deze markt de waarde van onafhankelijk expert advies voor de consument onderkent en deze informatie direct aan de klant wil (en durft) aan te bieden. Hierbij moet wel aangetekend worden dat Dixons niet de eerste online retailer in Nederland is die dit doet. ACES Direct ( http://www.acesdirect.nl/ ) heeft sinds oktober vorig jaar de onafhankelijke expert reviews van alaTest ( http://alatest.nl/ ) geimplementeerd en levert haar hiermee via de eigen site alle product kwaliteitsinformatie, op basis waarvan de klant een weloverwogen keuze kan maken. Verschil met Dixons is dat bij Aces ook samenvattingen van de verschillende reviews te lezen zijn. De klant heeft ook de mogelijkheid de volledige review op de bronsite te lezen en daarna op ACES de aankoop te doen. Het is toch een grote en belangrijke stap voor een retailer om onafhankelijke informatie over de kwaliteit van een product aan te bieden maar het getuigt van visie, een voorbeeld dat hopelijk meer online retailers zullen volgen. Het is beter de informatie die verspreid over het net beschikbaar is, op een plek aan te bieden en wel de eigen site. Dit betekent dat de klant niet zelf op zoek hoeft en wegsurft. De klant blijft op de site. Combineer dit met het bekende positieve effect op conversie van reviews en de beslissing onafhankelijke en objectieve informatie over het product rechtstreeks aan te bieden lijkt ineens niet zo een grote stap meer.
Peter
Op zich een goede actie. Waar ik wel steeds vaker mijn vraagtekens bij zet is bij de herkomst van reacties op sites waarop beoordelingen voor producten kunnen worden achtergelaten en op basis waarvan een site als dixons nu een verzamelscore laat zien. Steeds meer bekruipt mij bij beoordelingssites het gevoel dat de leverancier/fabrikant van een product zoveel mogelijk lovende kritieken (naast de eventuele negatieve) plaatst (als zijnde een prive persoon) met een positief eindoordeel als resultaat. In hoeverre is een verzameling van dat soort reacties dan nog wel als objectief te beschouwen en laat een consument zich (mis)leiden in het doen van een aankoop.
Peter
Ik lees nu dat de beoordelingen op basis van vakbladen worden samengesteld en niet op basis van reacties op internet sites. Mijn vergissing, anders had ik mijn eerdere reactie achterwege gelaten en het volgende geantwoord; resultaten verkregen/verzameld uit tests uit vakbladen zijn in mijn beleving pas objectief/waardevol te noemen indien het blad in kwestie op geen enkele wijze beinvloed kan worden in diens uitlatingen over een product. Zodra bijvoorbeeld reklameinkomsten worden gegenereerd door advertenties van fabrikanten wiens producten aan uitvoerige testen in dergelijke bladen worden onderworpen lijkt in mijn beleving automatisch deze objectiviteit te vervallen en kun je ook dan afvragen hoeveel waarde je aan dergelijke uitkomsten moet hechten, zelfs al komt dit uit een "vakblad".
cornelisvdr
@ Erik Grappig eigenlijk dat er commerciele partijen zijn die deze databases verhuren aan bijv. Aces of Dixons. Is het dan ook zo dat ze daarmee dezelfde content hebben? Overigens is Aces niet de eerste met dit soort gelijkmatige content. ibood.com doet dit al langer maar maakt geen gebruik van die commerciele databases. Dat zie je ook gelijk in de beoordelingen en comments. Positief en negatief door elkaar. Zoals het dus hoort. Vraag me af hoe lang consumenten nog in dit soort commerciele DB entries geloven…
D Hendriksen
Ook wehkamp.nl toont sinds begin dit jaar reviews bij alle producten (50.000 stuks). In tegenstelling tot Dixons hebben wij echter wel de keuze gemaakt om met ?eigen? reviews te werken. Na iedere aankoop vragen wij onze klanten (1,3 miljoen stuks) om het gekochte product eerlijk te beoordelen. In de basis plaatsen wij alle reviews, tenzij er sprake is van ongeoorloofd taalgebruik, persoonlijke informatie of spam. Kortom, ook negatieve reviews worden gewoon getoond. Evenals onze klanten zijn wij gebaat bij een zo eerlijk en goed mogelijke beeld. Indien blijkt dat een product niet aan de verwachting voldoet, halen wij het namelijk z.s.m. uit het assortiment.
Peter
Het is natuurlijk mooi dat een site als Wehkamp priv� reacties als mogelijkheid biedt voor beoordelingen over diens aangeboden producten. Maar ondanks mijn beleving, dat op specifieke sites hierin steeds meer commerciele invloeden te lezen zijn, de waarde van priv� reacties kun je echter ook vaak met een korreltje zout nemen. Veel voorkomend probleem namelijk bij louter door priv� personen ingevulde beoordelingen is dat een priv� persoon alleen dat (wel/niet) waardeert wat men als vereiste/gemak in een product heeft gezocht. Aangezien dit voor iedere persoon anders is, men bovendien geen vergelijkende producten in huis heeft om ze naast elkaar neer te leggen om hetgeen men zoekt onderling te kunnen toetsen, men bij met name de meer technische/electronische artikelen ook vaak nog niets eens weet wat men tenminste zou moeten testen om tot een goede vergelijking te komen, wegens het ontbreken van de nodige technische (vak)kennis inzake producten en diens (uitgebreide) mogelijkheden, wordt een priv� oordeel dan ook louter beoordeeld naar de eigen beleving/grenzen van acceptatie. Je ziet dan met name bij technische/electronische producten een weinig zeggend beeld van wat een product zou moeten presteren ten opzichte van wat de fabrikant beloofd dat het zou moeten doen en/of in welke mate van kwaliteit deze prestatie wordt verkregen.
Erik
@ Cornelis De content die ACES van ons alaTest is de analyse van alle reviews tezamen. Hier volgt een score voor de kwaliteit van een product uit. Dit komt op hetzelfde neer als de score die nu bij Dixons getoond wordt, van hetbesteproduct. Verschil hier is dat ACES ook samenvattingen van alle beschikbare Engelse en Nederlandse reviews toont met deeplinks naar de volledige reviews op de bronsites. Het verzamelen, structureren en matchen aan producten van de review content gebeurt bij alaTest en deze gestructureerde product kwaliteit informatie distribueren we naar online retailers (ACES, Neckermann, Otto etc.), prijsvergelijkingsites (Beslist, Shopzilla, Bizrate etc.) en fabrikanten (Sony Ericsson, Intel). Het was tot voor kort toch ondenkbaar dat een fabrikant zoals Sony Ericsson ervoor kiest een onafhankelijke oordeel over de kwaliteit van het eigen product direct op de eigen site aan de gebruiker te tonen. Geen marketingpraat maar een oordeel van de experts! De reviews op iBood zijn van de gebruikers afkomstig. We hebben het hier over expert reviews. De mening van de Consumentenbond bijvoorbeeld. Ook hier zitten negatieve en positieve reviews bij. Beide worden door onze partners getoond en je kunt discussieren wat de meest waardevolle reviews zijn. In onze ogen vullen beide elkaar goed aan. Een combinatie van de eigen gebruikers en de mening van onafhankelijke experts geeft het meest volledige beeld van de kwaliteit van een product. Het intensieve gebruik en de hoge waardering voor reviews van consumenten toont aan dat deze gewaardeerd worden en het geloof lijkt me om die reden dan ook sterk…
cornelisvdr
@Erik bedankt voor je feedback. Ik snap je verhaal. Het is leuk dat op die manier reviews te verkopen zijn. Alleen denk ik de reviews een commerciele tint blijven houden. Dixons of fabrikanten zal nooit het halve assortiment met een 5,5 door het leven laten gaan. Ben benieuwd hoe dit er over een paar jaar voor staat. Dan doel ik op algemeenheid van interactie cq. extra servive voor een klant dmv bijv.reviews van een product. Wat denk jij?
erik
@cornelis Dank voor je antwoord. Ik snap je punt waar je zegt dat een fabrikant nooit de eigen producten met een slecht cijfer zal tonen. Het grappige is dat dit dus al het geval is, iig bij onze partners. Direct gevolg van de ongekende mogelijkheden tegenwoordig voor de consument om zich te informeren over de kwaliteit van een product voor het doen van een aankoop. De informatie is met een beetje zoeken te vinden. Wil je als fabrikant, retailer of prijsvergelijker de bezoeker op je site houden is het de beste oplossing om deze informatie zelf aan te bieden. Voeg daarbij de mogelijkheid om de discussie met de klant op gang te brengen, met user reviews bijvoorbeeld, forums etc. Met een juiste implementatie van deze features schept dit nieuwe mogelijkheden voor klantenbinding en loyaliteit. We staan pas aan het begin van deze ontwikkeleing en het ideale model is er nog niet maar geef het tijd en de relatie tussen koper en verkoper zal fundamenteel veranderen. Onze visie is dat reviews iig een belangrijk onderdeel hiervan uit gaan maken, als dat al niet het geval is. Mee eens?
Peter
De relatie tussen koper en verkoper fundamenteel veranderen zou in mijn beleving met name kunnen slagen indien de verkopende partij niet alleen een bepaalde meerwaarde tijdens verkoop kan aanbieden, maar met name na aankoop het vertrouwen van de koper kan winnen. Te vaak komt het voor dat je als koper geconfronteerd wordt met specifieke voorwaarden, slechte omruilprocedures, of dat er kosten aan retourzendingen worden gekoppeld, of andere ongemakken/zeer hoge drempels wanneer aankopen al of niet via internet worden gedaan en je niet tevreden bent. Maar ook dat je na de fabrieksgarantie als koper vaak niet meer kan terugvallen op de minimale verwachtte levensduur van een apparaat en de verkoper zich verschuilt achter de standaard fabrieksgarantie. Menig verkopende partij geeft dan niet meer thuis. Als je het dan als verkopende partij over loyaliteit hebt tussen verkoper en koper, dan zou ik als verkoper eerst hierin eens een totale cultuuromslag maken, want een koper die zijn verkoper vertrouwd omdat de verkoper een uitstekende aftersales biedt (ook na de fabrieksgarantie), die komt vanzelf voor zijn volgende aankoop terug, ook zonder de aanwezigheid van allerlei testen/reviews of andere content nodig is om een koper tot (een volgende) koop over te halen. Die zijn dan niet eens nodig om uiteindelijk tot een goed product bij aanschaf te komen.