Nedstat met betere videometingen

Nedstat komt met betere online videometingen. Het web analytics bedrijf bood klanten tot nu toe een vrij basaal inzicht in statistieken over kijkgedrag naar streaming video. De nieuwe metingen geven een diepgaander inzicht, zegt directeur Michael Kinsbergen.
Nedstat was vier jaar geleden volgens Kinsbergen het eerste analytics bedrijf dat videometingen integreerde met sitestatistieken. De metingen over videokijkgedrag zijn onderdeel van Sitestat, de toepassing van Nedstat die het gedrag van websitebezoekers meet.
Met de metingen, kunnen adverteerders inzicht krijgen in het effect van advertenties in streaming video, zegt Kinsbergen. "Je kunt zien of mensen al dan niet afhaken in een commercial." Zo krijgen adverteerders en uitgevers volgens hem inzicht in de momenten die het meest geschikt zijn voor een commercial. En welke lengte van een commercial het beste werkt. "Daar kun je geen algemene uitspraken over doen. Voor elke site, en elke type video, is dat weer anders."
Kinsbergen zegt dat de nieuwe streaming analyse toepassing (Stream Sense) is ontwikkeld op basis van gesprekken met de Publieke Omroep, Zoom.in, Radio538 en Talpa.
Kinsbergen: "Met de metingen kun je bijvoorbeeld zien wat iemand op een website doet, nádat hij een streaming video heeft bekeken." Hij legt verder uit: "Als je bijvoorbeeld wilt zien wat de invloed van video is op conversiegedrag, kun je deze metingen gebruiken. Kopen mensen eerder iets, nadat ze een video hebben gezien?"
Stream Sense ondersteunt Windows Media Player en RealPlayer. Via een open API kan ook iedere andere player worden ondersteund, zoals Flash.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Rick Nielsen
Conversie meting is interessant, maar Nedstat werkt vooralsnog nog steeds niet op basis van mediaserver logs, die veel rijkere informatie geven over kijkgedrag. Een open API voor Flash? En al die andere players (en devices) dan? Nee, NedStat heeft zich in video flink vergist en heeft nog steeds het nakijken…
R.Brouwer
Wel grappig dat er gesproken wordt over een 'open API' die elke player zou kunnen ondersteunen. Ten eerste hebben de meeste bedrijven de code van de players niet in beheer, en kunnen ze die code dus nooit laten aansluiten op deze API.Ten tweede is de open API zo open, dat deze nergens op internet te vinden is. Open API slaat dus zeer waarschijnlijk op een marketing term, die inhoudelijk het product niet beter maakt.Ten slotte ziet het er naar uit dat Netstat wat markers genereert, en deze oppakt in de webAnalyse, dit is functionaliteit die voor zover ik weet elk webAnalytics pakket kan aanbieden.
Michiel
De API is voor de metingen. Aan een zelf ontwikkelde of aangepaste Flash player kan je makkelijk de Sitestat metingen toevoegen; het Sitestat javascript houdt dan alle 'boekhouding' bij wat betreft playlist, afspeeltijden (buffering, play/pause/stop) enzovoorts.Voor Windows Mediaplayer en Realplayer werkt het al standaard, daar heb je dus de API niet voor nodig.
Niek
Vooralsnog is de prijs wel erg hoog. Uit navraag bleek er ruim 6000 euro per jaar voor betaald te moeten worden. Het is wel inclusief alle functies. Een lite versie voor video websites met minder draagkracht is er helaas nog niet.
Renske Schalken
6000 euro per maand voor javascript rapportage die niet helemaal exact is, die niet op Settopboxes of mobieltjes werkt, en niet met iTunes. En wie werkt er nog met Real? Metingen voor FLV en WMV op de PC dus. Bij sommige media hosters krijg je gratis uitgebreide rapportage die veel meer kan, inclusief toegang tot de logfiles en via een nog veel eenvoudiger API de mogelijkheid tot integratie met webserver statistieken voor conversie metingen!
Michiel
@ Renske: Het is 6000 euro per jaar (niet maand) voor de volledige Sitestat licentie met alles wat daar bij hoort + de Stream Sense module. Real wordt niet veel meer gebruikt maar wel door een heel aantal omroepen in binnen- en buitenland.