Online retailers in de lift

Bol.com, de populairste internetwinkel van Nederland, heeft zijn omzet in twee jaar verdubbeld. Dat heeft het bedrijf maandag bekend gemaakt.
Bol.com behaalde in 2005 een omzet van 71,3 miljoen euro tegen 51 miljoen in 2004. Eind 2003, het jaar waarin het bedrijf 13 miljoen euro aan opbrengst realiseerde, voorspelde Bol.com de omzet in drie jaar te zullen verdubbelen. Dat is nu dus in twee jaar gelukt. "Onze groei was het afgelopen jaar het best zichtbaar rond de feestdagen, toen de verkooppiek zelfs 60 procent hoger lag dan tijdens de feestdagendrukte van 2004," zegt directeur Daniel Ropers.
Ook de winstontwikkeling in 2005 was boven verwachting, zij het dat daarover geen details bekend zijn gemaakt.
De omzetcijfers van Bol.com vertonen parallellen met die van andere grote online leveranciers in Europa. Amazon Duitsland verwacht voor 2006 een omzetstijging van 16 tot 23 procent te kunnen realiseren. Ook Otto en KarstadtQuelle (onder meer Neckermann) melden positieve resultaten.
In Duitsland zijn nu 25 miljoen mensen die bestellingen online verrichten. De omzet verzesvoudigde in de afgelopen vijf jaar naar 6,1 miljard euro. Voor 2006 houdt de branche rekening met een verdere stijging van 13 procent.
Intershop oprichter Stephan Schambach, een belangrijke pionier op het gebied van elektronische commercie, denkt dat de meeste online retailers de komende tien jaar een stijging van de omzet van 30 tot 40 procent kunnen realiseren.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond