De week in mobile: scoren met mobiel op het WK Voetbal

Het WK voetbal dat deze zomer in Duitsland plaatsvindt is voor veel bedrijven aanleiding om te experimenteren met nieuwe commerciële formules. Telecomproviders grijpen hun kans om 3G/UMTS telefonie te promoten. Toch zullen oude vormen van mobiele communicatie zoals SMS nog het meeste geld opleveren, schrijft media-onderzoeker Visiongain in een rapport. Dit sluit aan bij voorspellingen van een andere onderzoeker, Forrester, die afgelopen week schreef dat 3G/UMTS pas in 2010 gaat doorbreken.
WK voetbal: 6,35 miljard dollar
Hoe groot is de buit die aanbieders van mobiele diensten en content deze zomer meenemen van het WK voetbal? Onderzoeker Visiongain koos deze vraag tot onderwerp van studie en publiceerde de conclusies in een rapport. Meest in het oogspringende detail van deze publicatie is het bedrag van 6,35 miljard dollar dat het vier weken durende evenement zal opleveren aan inkomsten uit met name SMS-diensten en downloads van ringtones en logo’s. Ook mobiele games en mobiel gokken zullen de aanbieders een flink bedrag opleveren.
Kaartje kopen via mobiel
Nee, het is deze zomer op het WK-voetbal nog niet mogelijk om per mobiele telefoon tickets te bestellen en te ontvangen. Ondertussen lanceren allerlei bedrijven wel diensten die dit mobiel bestellen mogelijk maken. Zo introduceerde het bedrijf Movie Box Office vorige week woensdag een dienst waarmee het mogelijk is om via de telefoon een kaartje te bestellen om vervolgens met de ontvangen barcode toegang te krijgen tot bioscopen.
CBS lanceert korte mobiele shows
De Amerikaanse omroep CBS lanceerde vorige week een experimentele mini-serie voor mobiele telefoons. De afleveringen van deze serie duren maximaal een minuut. De serie heeft als titel The Courier en zal, nadat ze te zien is geweest op het mobiele netwerk, ook beschikbaar zijn op de webiste CBS.com.
Crazy Frog drukt winst
Het Britse MonsterMob heeft het afgelopen half jaar veel last gehad van negatieve publiciteit rondom ringtones. De winst van de producent van de Crazy Frog-ringtone daalde met twintig procent ten opzichte van de eerste helft van 2005. Oorzaak: de onrust die ontstond door verhalen dat mensen abonnementen werden aangesmeerd na het downloaden van de Crazy Frog-ringtone.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond