Deel dit artikel
-

MWC: Mobiele marketing essentieel voor KLM en Unilever

KLM brengt in de loop van dit jaar een iPad-app op de markt, waarin ook een spel is opgenomen. Het bedrijf liet op Mobile World Congress al enkele afbeeldingen zien, maar wilde er nog niet verder over uitweiden. “Dit moet nog even binnenskamers blijven.”

In de game moeten spelers naar een luchtvaartmaatschappij draaiende houden en een netwerk van internationale vluchten regelen. Op de Facebookpagina is al een trailer te zien (zie onder).

Maite Oonk, manager KLM Mobile e-Commerce, vertelde op Mobile World Congress dat mobiele marketing voor KLM vooral een kwestie is geweest van vallen en opstaan. “We hebben eerlijk gezegd moeite om de verlangens van klanten bij te houden”, zij ze, verwijzend naar de lang niet altijd even positieve op- en aanmerkingen op de apps van het bedrijf.

Toch zijn die apps niet meer weg te denken. Bij de KLM is twintig procent van het bezoek afkomstig van mobiel (smartphone en tablet). Het bedrijf haalt vijf procent van de omzet via mobiel, waarvan een niet onaanzienlijk deel nieuwe klanten.

Er zijn flinke investeringen gemoeid met mobiele marketing, maar volgens Oonk is het de moeite waard gebleken. Het aantal interacties met klanten is toegenomen en webcare via sociale media blijkt beter te werken dan callcenters.

KLM heeft op dit moment alleen een app voor de iPhone, maar lijkt dus wat speelser met zijn klanten te willen omgaan. Die strategie volgt Unilever al langer. Het Nederlands-Britse bedrijf is de op een na grootste tv-adverteerder ter wereld, maar er zijn landen zoals India waar de mobiele telefoon – hoe simpel ook – de enige mogelijkheid is om met klanten te communiceren. omdat niet iedereen zich een televisie kan veroorloven. “In India kan men een gratis nummer bellen om meer over een veelgebruikt wasmiddel te horen”, zegt hoofd marketing Keith Weed. “In Zuid Afrika stoppen we een code in pakken Omo die mensen op hun mobiele telefoon kunnen invoeren. In ruil voor het luisteren naar een gesproken boodschap krijgen ze van ons gratis belminuten.”

In West-Europa wordt de mobiele telefoon inmiddels ook als marketinginstrument ingezet, onder meer voor Magnum ijs.

Voor Unilever is de mobiele telefoon een essentieel communicatiemiddel geworden. “Het bereik is enorm, en de boodschap kan persoonlijk gebracht worden. Maar het lukt alleen door samenwerking met partners te zoeken”, aldus Weed.

De investeringen zullen alleen maar toenemen. Unilever is volgens Weed niet alleen de eerste adverteerder van Apples iAd, maar inmiddels ook de grootste.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond