-

Meer winkelbezoek met Local SEO

Local SEO biedt offline retailers nieuwe kansen om zich te onderscheiden en de online consument naar de winkel te trekken. Hoe werkt het?

Terwijl de omzet van webshops in de coronaperiode met ruim 62% is gestegen, kampt de retail met een forse omzetdaling.

Online bestellen biedt duidelijke voordelen, maar het heeft ook nadelen. De belangrijkste overweging om een product niet via internet aan te schaffen is “het met de eigen ogen zien”, volgens 44% van de deelnemers aan het jaarlijkse FutureBuy-onderzoek van GfK. Ook de snelheid waarin een behoefte wordt vervuld, speelt een bepalende rol. Consumenten willen aankopen steeds sneller hebben en niet meer wachten. Zo verwacht globalwebindex dat instant gratification tijdens en na de lockdown een grotere rol zal spelen. 

Op de kaart

Zelf ophalen is vaak toch de snelste optie en bied de kans om het product nog eerst even te zien. Veel consumenten klikken dus op de lokale zoekresultaten. Met de kans dat de winkel die lokaal het best gevonden wordt, meer bezoekers trekt. 

Lokale zoekopdrachten stijgen

Zoekopdrachten zijn lokaal in Google als er een zogeheten Local 3-Pack wordt vertoond: een kaart met drie relevante bedrijven in de omgeving. De naam, het adres, openingstijden en telefoonnummer van elk bedrijf staan onder de kaart: de Google Mijn Bedrijf (GMB) profielen. Met de knoppen Website, Bellen of Routebeschrijving wordt de bezoeker direct naar het bedrijf verwezen.
Typische zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld:

  •  “opticien” 
  •  “opticien in de buurt” of
  •  “brillenwinkel amsterdam” 

Het aantal in de buurt zoekopdrachten explodeert: in de USA ziet Google in de laatste twee jaar een toename van 150% in mobiele zoekopdrachten in de buurt ( near me now) en 200% in mobiele zoekopdrachten naar open + now + near me.

 In de buurt

Volgens Google resulteert 34% van near me zoekopdrachten via desktop of tablet in een fysiek winkelbezoek. Voor mobiele zoekresultaten is dit zelfs 50%. In Nederland zijn in de buurt zoekopdrachten met 350% toegenomen in de afgelopen twee jaar. Dit soort lokale zoekopdrachten door de opkomst van voice search verder groeien: consumenten zoeken via voice 3 keer sneller lokaal.

Google Mijn Bedrijf: homepage en leadgenerator

Google toont lokale resultaten voor meer en meer zoektermen. Google Mijn Bedrijf (GMB) is daarmee een belangrijke focus voor Google geworden. Er komen steeds meer mogelijkheden bij, zoals postings, producten, insights in klantreacties en posts, etc. Je GMB-profiel wordt zelfs boven de “normale” organische zoekresultaten vertoond. Omdat (nieuwe) klanten hier kennismaken met jouw bedrijf, is GMB de nieuwe “homepage” voor je lokale bedrijf of vestiging. Met een aantrekkelijk profiel en een scherp aanbod in een GMB post zet je zoekverkeer direct om in een lead.

Een aantrekkelijk GMB-profiel per vestiging is niet het enige wat je als winkelketen online kunt doen om meer bezoekers in de winkel te krijgen. GMB is onderdeel van een overkoepelende strategie genaamd Local Search Optimalisatie (LSO), ook wel local SEO.

Local SEO voor stimuleren winkelbezoek

Local SEO betekent lokaal en regionaal beter gevonden worden door klanten op de voor jou belangrijke specifieke producten en diensten met je winkel of vestiging. Local SEO combineert optimalisatie van GMB-profielen met posities verbeteren in Google Search & Google Maps en het vergroten van de engagement met de bezoekers. Er zijn veel acties die je kunt ondernemen om meer winkelbezoeken te krijgen. 

Volgens onderzoek van Google zijn de belangrijkste aandachtspunten:

Bron: Think with Google

Voor welke retailers? 

Elke organisatie die  meer bezoekers naar de winkel wil trekken, zou aandacht moeten besteden aan local search optimalisatie. Of het nu om één vestiging of enkele tientallen tot honderden vestigingen gaat. GMB is gratis, voor nu, maar het vraagt wel om een tijdsinvestering. Voor retailers met 50+ vestigingen is een (betaalde) locatie management tool raadzaam voor efficiënter beheer. Net als bij “standaard” SEO-optimalisatie, spelen factoren zoals zoekvolume, concurrentie en een gerichte strategie een bepalende rol in de keuze voor local search. Zoals bij alle marketingmiddelen dien je ook hier een afweging te maken tussen kosten en verwacht rendement. 

Meer informatie over dit onderwerp krijg je gepresenteerd in een Emerce-webinar over Local SEO. In dit webinar illustreren Peter van de Graaf (partner bij Booming en SEO advanced trainer) en Clarissa Filius (Local SEO specialist) aan de hand van cases en voorbeelden, hoe je Local Search effectief onderdeel kunt maken van je digitale marketing mix.

 

Over de auteur: Clarissa Filius is SEO Content Specialist bij Booming 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond