Deel dit artikel
-

Marketplaces for Brands: ‘Alibaba grootste concurrent Amazon in Europa’

Alibaba zou best wel eens de grote concurrent van Amazon kunnen worden in Europa. Daarover filosoferen Jorij Abraham (Ecommerce Foundation) en Fabian Nijlant (Playhead Interim Management/NextportChina) op het virtuele congres Marketplaces for Brands van Emerce op 14 december.

Alibaba is al bezig om zijn vleugels internationaal uit te slaan. Ook in Zuidoost Azië (Maleisië, Filipijnen, Thailand) probeert Alibaba posities in te nemen. “In India vechten Alibaba en Amazon al op gelijke voet met elkaar.”

Afrikanen vertrouwen lokale spelers niet en bestellen vaak bij buitenlandse marktplaatsen zoals Ali Express. Ook daar zijn veel Chinese aanbieders actief.

Dichter bij huis zit Alibaba al stevig in Rusland en Spanje lijkt de springplank voor Europa te worden.

Jorij Abraham maakt zich daar wel wat zorgen over omdat Chinezen zijn gewend aan een vechtcultuur waarin ze vooral op prijs concurreren met nul marge als het moet. “Dat het slagveld zich naar Europa verplaatst, lijkt me onvermijdelijk.”

Abraham is benieuwd hoe Europese regelgevers met deze partijen om zullen gaan. “Je ziet toch een groeiend verzet tegen marktmonopolies, ik ben een voorstander van gescheiden belangen. Marktplaatsen brengen heel veel goeds, maar het hybride model waarbij ze met verkooppartners werken en ook zelf direct verkopen (zoals Amazon – red.) is niet gezond.”

Er valt zeker nog wel iets te leren van Alibaba, meent Nijlant, die ervaring heeft met het begeleiden van Europese merken naar de Chinese markt. Alibaba heeft twee marktplaatsen Taobao en Tmall. De eerste is er vooral voor kleine retailer, Tmall is er meer voor de grote merken. Op Tmall presenteren merken zich in een eigen webwinkelomgeving die die nauwelijks van retailsites te onderscheiden zijn.

95 procent van de Chinese e-commerce verloopt via marktplaatsen, dus is een vertegenwoordiging op Tmall in China belangrijker dan een eigen site waar marginale omzet wordt gegenereerd.

“In sommige opzichten loopt China ver vooruit op westerse landen,” licht Abraham toe. “In andere opzichten niet. Door de lage tonen is alles daar heel erg arbeidsintensief omdat er geen noodzaak is om de automatiseren. Je ziet dat wel langzaam veranderen nu de lonen ook daar stijgen.”

Nijlant adviseert Europese spelers om vooral naar China te kijken voor inspiratie, maar daar wel een eigen vertaling aan te geven. “Voor kleinere partijen zijn er best kansen om je via aanvullende diensten of sterk gespecialiseerde content je te onderscheiden. Door focus aan te brengen, bouw je een andere relatie op met je klanten dan de grote platformen dat kunnen.”

Het interview met Jorij Abraham en Fabian Nijlant is vanaf 14 december beschikbaar. Het volledige programma van de Update Marketplaces 2020 vind je hier. Registreren doe je hier. De kosten bedragen 145 euro.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ed Sander - ChinaTalk

“Door de lage tonen is alles daar heel erg arbeidsintensief omdat er geen noodzaak is om de automatiseren.”

Ik ben bang dat Jorij er flink naast zit met deze stelling.
De loonkosten in China zijn flink gestegen de laatste jaren. Sommige merken verleggen hun productie daarom al naar andere landen als Vietnam en Bangladesh.
Daarnaast krijgt China de komende decennia te maken met een enorme afname van de werkzame bevolking en sterke vergrijzing; gevolgen van een te lang aangehouden eenkindpolitiek. Daar wordt nu al volop op ingespeeld. Niet alleen is China bezig met een inhaalslag op het gebied van robotisering, er wordt ook al volop geëxperimenteerd met onbemande concepten en AI die in de toekomst werk uit handen moeten nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond