Danone biedt ouders optimale transparantie productieproces babyvoeding dankzij Portera

Amsterdam, 3 februari 2021 – Danone heeft Portera Technology gekozen als technologiepartner bij het ontwerpen en implementeren van een innovatieve ‘Track & Authenticate’-service. Deze service geeft consumenten en retailers optimaal inzicht in de supply chain van Danone’s babyvoedingproducten, waaronder het toonaangevende Nederlandse merk Nutrilon. Hiermee speelt Danone in op de groeiende behoefte aan transparantie onder consumenten. Daarnaast biedt deze innovatie Danone meer grip op de sourcing, controle en productie. De implementatie van ‘Track & Authenticate’-service vertegenwoordigt de volgende stap in de voortdurende inzet om de beste voeding en gezondheid te bieden voor de kleinsten.
Unieke technologie voor meer productinformatie
Track & Authenticate maakt gebruik van een dual-QR-codetechnologie. Zowel de binnen- als de buitenkant van de verpakking is voorzien van een unieke QR-code. Retailers en consumenten die deze buitenste QR-codes scannen, komen op een webpagina met geverifieerde informatie over de oorsprong van Nutrilon en andere wereldwijde merken zoals Aptamil en Milupa. Wat deze innovatie baanbrekend en best-in-market maakt, is dat er een tweede, unieke code aan de binnenkant van de verpakking zit. Deze code biedt unieke informatie wanneer deze wordt gescand. Omdat deze code zich achter de fraudebestendige verzegeling aan de buitenkant bevindt, verzekert het ouders die het product hebben gekocht dat het product door Danone is gemaakt.
Onderliggende technologie
De onderliggende Track & Authenticate-technologie is gebaseerd op veilige serialisatie- en aggregatietechnologie, die een veilige methode biedt voor het opslaan van gegevens en informatie over de reis van Danone’s producten door de supply chain. Sinds het begin van dit project heeft Portera samengewerkt met Danone om deze nieuwe technologieën te integreren met de bestaande IT-infrastructuur, zodat het gemakkelijk kan worden uitgerold in andere markten.
Meer dan transparantie
Naast transparantie voor consumenten, biedt Track & Authenticate Danone meer inzicht in het koopgedrag van consumenten. Dit helpt bij inkopen en het tracken van voorraad, geavanceerde prognoses en de mogelijkheid om een-op-een informatie en praktisch voedingsadvies aan ouders te geven. Het personaliseren van aanbiedingen, bijvoorbeeld via identiteits- en loyaliteitsprogramma’s, wordt ook onderzocht.
De ondersteuning, begeleiding en het advies van Portera heeft geleid tot een hechte samenwerking en heeft deze technologische innovatie mogelijk gemaakt in samenwerking met meer dan honderd boeren, fabrikanten, importeurs en retailers.
Sumathi Manjunath, Digital Infrastructure & Sustainability Director bij Danone: “Portera is een belangrijke partner van Danone die ons ondersteunt bij het verbeteren van traceerbaarheid en transparantie. De visie van Danone is om in contact te komen met consumenten door hen product gerelateerde authenticiteit en traceerbaarheidsinformatie te verstrekken. Van definitie tot uitvoering heeft Portera een integrale rol gespeeld naast onze interne teams door een passende mix van inspiratie, technische know-how en operationeel pragmatisme te combineren. Door onze sparringspartner te zijn, heeft Portera ons geholpen bij het ontwikkelen van optimale strategieën en implementatieplannen en het overwinnen van technologische uitdagingen. Dit levert ons een aanzienlijk rendement op voor onze business.”
Baris Kavakli, Managing Director van Portera: “We hebben te maken met steeds complexere supply chains als gevolg van de toenemende globalisering, terwijl er tegelijkertijd – vooral tijdens COVID-19 – hoge verwachtingen van de klant zijn als het gaat om transparantie en voedseltracering. We zijn er trots op dat onze professionals met hun brede kennis van bedrijfsprocessen en technologie hebben kunnen bijdragen aan het bereiken van Danone’s nieuwe transparantie- en traceerbaarheidsdoelstelling.”
Over Portera Technology
Portera is de expert op het gebied van de ontwikkeling en implementatie van maatwerkapplicaties voor de FMCG-markt. Onder het motto ‘Putting technology to work’ ontwikkelt Portera digitale strategieën gericht op commerciële groei. Veel organisaties bevinden zich middenin een digitale transformatie. Door de juiste combinatie van data, technologie en strategie staat Portera organisaties in heel Europa hierin bij. Kenmerkend voor Portera is dat door nauwe samenwerking in multidisciplinaire teams complexe IT-vraagstukken begrijpelijk worden gemaakt. Zo kunnen klanten zelf actief bijdragen aan de beste oplossing en blijven zij optimaal in control. Momenteel bestaat het team uit meer dan 500 adviseurs en engineers en partners die opereren vanuit Amsterdam, Londen, Istanbul en Singapore.
Portera is in 2019 door FD Gazellen verkozen tot een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Meer informatie is beschikbaar op www.portera.nl – LinkedIn – Facebook – Twitter
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.