Deel dit artikel
-

Analisten: hoge beurswaarde KPN komt nooit weer terug

De hoge beurswaarde van KPN komt door de enorme schuldenlast nooit weer terug, zo meent analist Bert Siebrand van SNS Securities. Zijn collega Michelle de Lussanet van Forrester voorziet dat KPN het met name in Duitsland nog moeilijk zal krijgen, waar het veel minder opbrengst per klant behaalt dan in Nederland.

Analist Siebrand van SNS Securities benadrukt tegenover Emerce dat ondanks een afwaardering van miljarden euro's, de gevolgen van de veel te dure aankoop van de UMTS nog steeds zichtbaar zijn. "Ze hebben veel cash over de balk gegooid, geleende cash. Ze betalen enorme rentelasten, hebben het aandelenkapitaal verdubbeld en zitten vast aan een verplichting van 1,4 miljard euro voor het Duitse UMTS-netwerk."

Siebrand wijst erop dat de koers van KPN momenteel 85 procent lager ligt dan op het topniveau. "Dat niveau komt door de schuldenlast nooit meer terug", denkt hij KPN heeft die schuld inmiddels tot vijftien miljard euro weten te reduceren.

Ook analiste Michelle de Lussanet van Forrester Research is voorzichtig over de toekomst van KPN. "KPN wordt nu geprezen om zijn realisme, maar is dit voldoende realiteitszin? Er zit geen groei meer in de markt. Er moet vooral meer uit bestaande abonnees worden gehaald", aldus De Lussanet. Die zijn volgens operators doorgaans winstgevender, loyaler en trouwer. De analiste constateert dat ook veel andere operators, zoals Vodafone, daarom minder interesse tonen in hun pre-paid klanten.

De Forrester-onderzoeker ziet KPN met name in Duitsland, waar het al veel geld verloor aan de dure licenties, in de problemen komen. De Lussanet: "KPN is daar niet de voormalige grote monopolist met veel zakelijke klanten die het in Nederland is. De gemiddelde opbrengst per klant van dochter E-plus is daar veel lager." Collega-analist Siebrand denkt dat E-plus "zonder samenwerking nooit echt winstgevend kan worden".

Het verbaast Siebrand niet dat KPN zijn investeringen in UMTS tot en met 2005 beperkt tot 1,4 miljard euro, de minimumverplichting die met de licentie gepaard gaat. "KPN is voorzichtig, net als iedereen. Maar als een Europese speler als Vodafone 3G in de Duitse markt gaat zetten, wordt het heel zwaar voor KPN." Siebrand denkt dat het bedrijf voorlopig "i-Mode moet gaan uitmelken" om vervolgens "de heavy i-Mode-users te verleiden te upgraden naar 3G".

Op termijn ziet de analist een overname plaatsvinden van KPN Mobile door een grotere partij. Siebrand denkt daarbij vooral aan Orange, de mobiele tak van France Telecom . Dutchtone, de Nederlandse mobiele dochter van de Fransen, zou dan kunnen verdwijnen. De overige twee divisies, vast net en business solutions (het vroegere data/IP) kunnen vervolgens op cashflow-basis worden geëxploiteerd. "KPN wordt dan weer een grijs, saai en degelijk aandeel", zo meent Siebrand.

Deel dit bericht

2 Reacties

Fred Akkerma

Is er iets bekend over de kwaliteiten en voorspellingskracht van Bert Siebrand en Michelle de Lussanet?

Ramon

Het zal alsmaar erger worden met KPN. KPN probeert met dump strategieën en hoopt met vliegwieleffecten producten in de markt te zetten. Dit kan ze ontzettend veel verlies opleveren. Een toelichting volgt. Mxstream (ADSL van KPN Telecom)Nu blijkt dat er slechts zo'n 200.000 abonnementen met MXstream actief zijn en het nog steeds niet rendabel is komt KPN met een goedkopere variant (lite ADSL versie) om meer publiek over de streep te trekken. Aan de andere kant verliezen ze inkomsten uit telefoontikken. Hiernaast graven ze wat betreft telefonie een eigen graf. Telefoneren, via een belbudget en belbasis abo zal met tientallen procenten afnemen, als steeds meer mensen aanzienlijk goedkoper kunnen telefoneren via internettelefonie. KPN kan nu nog opdringerig bij elke (verhuisde) nieuwe Mxstream aansluiting meteen een belbasis abo (a 16 eur) willen koppelen maar in principe is het iets waar een abonnee niet om vraagt als hij een always on ADSL-verbinding wil hebben waarmee tevens al meteen via een internet of application service provider internettelefonie mogelijk wordt waarmee je zowel nationaal als internationaal zeer voordelig kunt telefoneren. I-modeJe kunt nu zeggen wat je wil. KPN is bezig met een opmars van dit fenomeen door toestellen icm abonnementen in de markt te zetten met sterke verliezen op de toestellen met de hoop dat men via content ermee terug zal verdienen. De vraag en grote twijfel die volgens mij terecht heerst is dat men vergeet dat er weinig mensen zijn die bereid zijn om extra te moeten betalen voor een bezoek aan een website of voor het ophalen van SPAM-mails. Je kunt dan nog zo prachtig adverteren en in je reclame de mensen gek maken van tot wel 10000 emails versturen/ontvangen en de eerste 3 maanden gratis maar na die tijd kunnen heel wat mensen het zat zijn geworden vanwege de dan inmiddels binnengerolde rekeningen. Dan beschikken er mogelijk veel straks wel over zo'n toestel waar ze mogelijk alleen nog mee mobiel (blijven) telefoneren. Net als bij Mxstream is ook bij i-mode het nodig om mensen te lokken door toestellen icm abonnementen dermate laag aan te bieden zodat iedereen, niet alleen degene die toe is aan een nieuw toestel maar ook degene die i-mode wil verkennen of gewoon voor het koopjes toestel gaat er NU voor kiest. Wat er over enkele maanden voor 'échte i-mode' gebruikers zal over zijn gebleven is een belangrijke vraag. Waarom denkt men dan dat de i-mode dienst een ongelooflijk succes wordt? ConclusieEen bedrijf wat aan koppelverkoop bij bepaalde diensten doet en in strijd met de telecomwet met allerlei trucs concurrenten probeert te benadelen die vragen om toegang tot de aansluitlijn wil ik niet als betrouwbaar, innovatief en toekomst gericht actief en succesvol noemen. Vervolgens bij OPTA, die juist zorgdraagt voor het bevorderen van concurrentie, klagen en dreigen met een rechtzaak over prijsvergelijkingen in de markt op telecom gebied zegt volgens mij al meer dan genoeg? De vraag over hoe je bijvoorbeeld ADSL bij een andere aanbieder als BBned, BabyXL of Versatel aanvraagt zonder eerst klant van KPN te zijn kan niemand beantwoorden, want hoe is dit mogelijk? Hoort het laatste niet onder het bevorderen van de concurrentie?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond